Renault to bardzo dobrze znana i lubiana francuska marka samochodowa. Obecnie jest liderem globalnej sprzedaży, jak również drugim na świecie producentem samochodów. Praktycznie każdy zna chociaż jeden model od tego producenta. Sam koncern zatrudnia aż 130 tysięcy pracowników na całym świecie. Najlepsze auta Renault nieustannie sprzedają się na równie wysokim poziomie. Jak powstała tak dobrze znana marka? Jej historia jest naprawdę ciekawa!

Historia Renault sięga XIX wieku

Można powiedzieć, że historia marki rozpoczyna się już w 1877 roku. Właśnie w tym roku urodził się najważniejszy dla tej opowieści człowiek, czyli Louis Renault. Wywodził się z klasy średniej, a jako najmłodsze dziecko był rozpieszczany przez swoich rodziców. Był uważany za niezbyt zdolną osobę. Właśnie dlatego nie posłano go do szkoły.

Trzeba jednak wiedzieć, że epoka szybkiego rozwoju technologicznego przyciągała jego uwagę do tego, co związane z ogólnie pojętą mechaniką. W różnych źródłach możemy przeczytać, że jako młody chłopak charakteryzował się niespotykaną intuicją i sprawnością manualną. W nastoletnim wieku urządził swój pierwszy warsztat w przydomowej szopie. Jego marzeniem było zaś stworzenie własnego auta.

Spełnione marzenie, czyli pierwsze samochody Renault

20-letni Louis Renault spełnił własne marzenie. 1 października 1898 roku świat ujrzał pierwszy pojazd młodego mechanika. Był to czterokołowy, napędzany jednocylindrowym silnikiem De Dion – Bouton, automobil. Ciekawostką projektową była też trzybiegowa skrzynia przekładniowa z kołami zębatymi. Dodatkowo Louis skonstruował pierwszy wał napędowy, co było zupełną nowością.

Ten element przekazywał napęd z silnika na tylne koła. Trzeba też podkreślić, że sam silnik pojazdu znajdował się z przodu tego historycznego samochodu. Pojazd był opisywany jako przełomowy i ładny. Wielbiciele motoryzacji mogą zobaczyć ten model w witrynie sklepu Renault przy ulicy Champs Elvese w Paryżu. To ciekawostka, która świetnie obrazuje początki legendarnej marki.

Kolejne modele Renault

W 1899 roku społeczeństwo mogło zobaczyć pierwsze auto o zamkniętym nadwoziu. Opinia publiczna nazwała ten model „lektyką na kółkach” ze względu na znaczną wysokość samego pojazdu. W tym roku fabryka zatrudniająca 110 ludzi wyprodukowała 76 pojazdów, które posiadały silniki o pojemności 450 cm3. Modele te cieszyły się ogromną popularnością w wyścigach samochodowych.

Sami bracia Renault rywalizowali w zawodach Paryż – Trouville. Wszystko to w celu prowadzenia działań marketingowych, które okazały się bardzo skuteczne. Na szczególną uwagę zasługuje wydarzenie z 1902 roku. Marcel Renault, który kierował 16 – konnym samochodem wygrał wyścig Paryż – Wiedeń. Na mecie pojawił się godzinę przed resztą peletonu. Średnia prędkość samochodu wynosiła aż 51.6 kilometrów na godzinę.

1903 rok również należał do przełomowych momentów. Tradycyjnie przedstawiciele marki brali udział w wyścigach. Tym razem podczas rajdu Paryż – Madryt został pobity kolejny rekord. Auto marki osiągnęło średnią prędkość 100 kilometrów na godzinę. Na jednym z etapów odnotowano średnią prędkość, która osiągnęła 145 kilometrów na godzinę. Było to wydarzenie historyczne, które zaskoczyło nie tylko ówczesnych fanów motoryzacji. Takie osiągi wcześniej jawiły się jako nierealne i nieosiągalne dla zwykłego śmiertelnika.

Już w 1904 roku wyprodukowano 948 pojazdów, które można było zakupić w 120 salonach usytuowanych na terenie Francji. W kolejnym roku Renault wyprodukował na specjalne zlecenie 350 taksówek. To był moment zmian i wprowadzenia masowej produkcji. Od tego momentu rozwój firmy jeszcze bardziej przyspieszył.

Samochody Renault w Polsce

W kwietniu 1906 roku również Polacy mogli poznać samochody Renault. Międzynarodowa Agentura Samochodowa „Autobile” przedstawiła pokaz aut z silnikami od 17 do aż 45 KM. Zawieszenia były specjalnie dostosowane do dróg krajowych, które cechowały się słabą jakością.

Jedną z ważniejszych dat dla polskich kierowców był rok 1972. To właśnie wtedy marka rozpoczęła sprzedaż własnych aut w naszym kraju. Najbardziej popularne modele to Renault 5 oraz Renault 12. Auta te wykorzystywane były w rajdach, a także cieszyły się dużą popularnością na drogach krajowych, gdzie znalazły sobie wcale niemałe grono fanów.

Ciekawostką jest też fakt, że w latach 20 XIX wieku w Warszawie jeździło bardzo dużo taksówek tej marki. Samochody te służyły potem armii polskiej podczas II wojny światowej. Popularne były też tankietki i ciągniki artyleryjskie tego producenta. Można powiedzieć, że historia marki nierozerwalnie wiąże się z militariami i wydarzeniami zbrojnymi z I i II Wojny Światowej.

Historia Renault elektryzuje i przyciąga. Trudno opisać ją szczegółowo w jednym artykule. Człowiek, który stworzył markę, jest inspiracją dla młodych pokoleń. To doskonały przykład walki o spełnienie własnych marzeń. Obecnie to potężne imperium, które jest znane na całym świecie. Najlepsze auta Renault sprzedają się bardzo dobrze nie tylko w Europie. Mało kto wie, że wszystko to zaczęło się w niewielkiej szopie na francuskiej wsi.

Share:

Maciek

author

Od kilku lat wierny rodzinie pojazdów Renault Clio. Obecnie zadowolony użytkownik Clio IV 1.5 dCi Alize 75 KM. Z zamiłowania fotograf, w pracy ten typ od arkusza kalkulacyjnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *