Na Salonie Genewskim 2011 firma Renault zaprezentowała swój concept-car R-Space. R-Space odzwierciedla etap życia rodzinnego zgodnie ze strategią designu odwołującego się do kolejnych etapów życia człowieka. R-Space, wyróżniający się masywną, sportową sylwetką, udowadnia, że van może być sexy. Innowacyjny design wnętrza uwzględnia potrzeby każdego z użytkowników.

R-SPACE – sportowy samochód rodzinny

Styliści otrzymali zadanie stworzenia prostego, zmysłowego i ciepłego samochodu rodzinnego, który prezentowałby nową stylistykę Renault w gamie minivanów. Aby sprostać temu zadaniu, styliści połączyli architekturę minivana ze zmysłowością. Wynikiem ich prac był kompaktowy minivan o długości 4,25 m i płynnej, solidnej sportowej sylwetce.

Renault_65330_global_enR-Space połączył w sobie elementy przez długi czas uznawane za przeciwstawne: rodzinny charakter i sportowe zacięcie, funkcjonalność i zmysłowość – tłumaczy Axel Breun, dyrektor ds. samochodów koncepcyjnych i pokazowych. – Odpowiada on oczekiwaniom dużej części współczesnego społeczeństwa.

Smukły kształt szyb podkreśla dynamizm sylwetki, podczas gdy duża przednia szyba i panoramiczny stopniowo przyciemniany dach sprawiają, że kabina staje się cienistym schronieniem. Przód R-Space jest charakterystyczny dla nowej stylistyki marki – zarysowany wokół powiększonego i pionowo ustawionego logo – z proporcjami dopasowanymi do jednobryłowego nadwozia. Bryła nadwozia jest muskularna i masywna. Dlatego nie linie przyciągają wzrok, ale przede wszystkim gra świateł.

Zewnętrzny styl jest oparty na kształtach, inspirowanych ludzkim ciałem. Przy projektowaniu R-Space inspiracją była dla mnie energia wynikająca z kształtu mięśnia – wyznał Fabrice Pouille, stylista nadwozi. – Chciałem, aby ludzie mieli ochotę pogłaskać karoserię, chciałem zrobić z niej przedmiot pobudzający zmysły, nawet jeśli jest to tylko rodzinny van.

Ponieważ motywem przewodnim była rodzina, źródłem inspiracji przy wyborze kolorów i materiałów było niedzielne śniadanie w gronie rodzinnym. Łagodność i ciepło tej dzielonej z najbliższymi chwili wyraża się w ciepłych i ‘słodkich’ tonacjach: białej jak mleko, żółtej jak miód, brązowej jak czekolada – tłumaczy Laurence Widmer, odpowiadająca za kolory i materiały samochodu koncepcyjnego R-SPACE. Ta idea ciepła wyraża się również poprzez użycie tworzyw pobudzających zmysł wzroku i dotyku, jak na przykład zamsz.

Renault_65331_global_enMarka Renault, która była pionierem na rynku minivanów, projektując R-Space proponuje zrobić kolejny krok naprzód. W tym celu styliści wykorzystali to, co w przeszłości zapewniło sukces minivanowi: inteligentną koncepcję. Współczesna interpretacja tego pomysłu, jak tłumaczy Alexandre Gommier, stylista, który zaprojektował wnętrze auta, polegała na stworzeniu silnego wizualnego i funkcyjnego kontrastu pomiędzy strefą kierowcy, której koncepcja wyzwala przyjemność kierowania i całkowicie niespotykaną oraz  zaskakującą częścią tylną, która przybiera kształt placu zabaw dla dzieci. Wnętrze zaprojektowane na bazie dwuskrzydłowo otwierających się drzwi i z szerokim dostępem bez centralnego słupka ma za zadanie wyzwolić emocje od pierwszego wejrzenia.

W zakresie designu wnętrza, pokrewieństwo z samochodem koncepcyjnym DeZir jest widoczne z przodu – w sposobie wykończenia deski rozdzielczej i foteli. Miejsce kierowcy jest zaprojektowane jak kokpit z zawieszoną w powietrzu deską rozdzielczą, której część jest przeznaczona wyłącznie dla kierowcy. Przestrzeń z tyłu jest przeznaczona dla dzieci: jest to miejsce do zabawy, o zmiennej konfiguracji, stworzonej przez jedną prostą i uniwersalną bryłę: sześcian. 27 silniczków steruje taką samą ilością prostopadłościanów o zmiennych wysokościach, co pozwala na zaprogramowanie 4 konfiguracji: płaskiej strefy, podwyższenia, konsoli i placu zabaw (tylko na postoju).

Sześcian, zazwyczaj używany we wzornictwie meblowym, jest nieoczekiwanym elementem w świecie motoryzacji: jest obecny wszędzie w kabinie, nawet na podłodze i panelach drzwi.