SUV posiadający wszystkie elementy „kodu genetycznego” Renault

Nowy KOLEOS dopełnia proces odnowy stylistycznej gamy Renault rozpoczęty wraz z Clio w 2012 roku. Jako designer mogę powiedzieć, że zaprojektowanie zarazem eleganckiego, dynamicznego i nowoczesnego SUV-a było sporym wyzwaniem. Nie staraliśmy się maskować typowych dla SUV-a cech. Wprost przeciwnie – podkreśliliśmy je jeszcze mocniej za pomocą napiętych, poziomych i mocnych linii, muskularnych nadkoli i dużego prześwitu. Finalnie Nowy KOLEOS emanuje siłą spokoju – to zarazem autentyczny SUV i prawdziwy samochód Renault.
Laurens van den Acker,  dyrektor ds. designu przemysłowego Renault

Design i zalety prawdziwego SUV-a

Mocny i atletyczny styl nadwozia
Nowy KOLEOS to prawdziwy SUV klasy wyższej. Auto posiada wszystkie elementy wpisane w kanon estetyczny tego segmentu.
W ramach strategii designu Renault, wprowadzonej przez Laurensa van den Ackera w 2010 roku, Nowy KOLEOS odpowiada fazie życia „EXPLORE”, kojarzącej się z solidnością i zamiłowaniem do przygody oraz „WISDOM”, z której  przejął pewność siebie, prestiż. Te skojarzenia były dla stylistów Renault źródłem inspiracji i zaowocowały muskularną, mocną linią nadwozia.
Elegancki design Nowego Renault KOLEOS wzbogacony został przez przednią osłona podwozia w kolorze srebrnym, czarne osłony nadkoli z listwami ochronnymi na drzwi, obręcze kół ze stopu metali lekkich aż do 19-cali, a wydłużona powierzchnia szyb bocznych została podkreślona chromowanym obramowaniem.
Duży, wynoszący 213 mm prześwit oraz znaczne kąty natarcia i zejścia (19° i 26°) zapewniają mu swobodę poruszania się po każdej drodze.

Wnętrze dające poczucie bezpieczeństwa i spokoju
Typowe dla SUV-a elementy odnajdziemy również we wnętrzu. Elegancka stylistyka, potęgująca jednocześnie poczucie bezpieczeństwa, jest spójna ze stylem nadwozia.
Podwyższona pozycja kierowcy  zapewnia doskonałą widoczność. Ten element jest dla klientów SUV-ów ważnym kryterium zakupu. Miejsce kierowcy w Nowym  Renault KOLEOS jest umieszczone o 150 mm wyżej niż w Talismanie, zbudowanym na tej samej modułowej platformie.
Kształt wysokiej i szerokiej, pionowo ustawionej deski rozdzielczej daje poczucie bezpieczeństwa. Dodające sportowego sznytu uchwyty z obu stron centralnej konsoli to zwrot w stronę stylistyki samochodów terenowych.
Duży ekran (o przekątnej nawet 8,7”), idealnie wbudowany w centralną część deski rozdzielczej, tworzy wraz ze środkową konsolą oś samochodu kojarzącą się z mocą napędu na cztery koła. Sięga ona od góry ekranu aż do  końca podłokietnika i stanowi jeden z mocnych atutów stylistycznych wnętrza.

Prosta w obsłudze technologia napędu na cztery koła o absolutnie wyjątkowych parametrach użytkowych
Zastosowana w Nowym KOLEOSIE technologia ALL MODE 4×4-i sprawdziła się już w milionach samochodów Aliansu sprzedawanych na całym świecie. Napęd ten jest niezwykle prosty w obsłudze. Naciśnięcie przycisku umieszczonego z lewej strony kierownicy umożliwia wybór trybu „2WD” (napęd na przód) lub „4WD AUTO”, który zapewnia automatyczne rozłożenie momentu obrotowego na przednie i tylne koła. W trudnych sytuacjach podczas jazdy z niewielką prędkością tryb „4WD LOCK” daje kierowcy możliwość wyboru stałego napędu na cztery koła.
Ten rodzaj napędu zapewnia większą stabilność pojazdu i wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy po szosie, a jednocześnie gwarantuje, niezależnie od okoliczności, idealną przyczepność, pozwalając zneutralizować ryzyko nad- lub podsterowności.

Nowy KOLEOS to niezwykle udany przykład nowej stylistyki Renault.

Styl zainspirowany stylistyką Talismana
Łatwo zauważyć podobieństwo do Talismana, nowego dużego sedana Renault, uznanego za najładniejszy samochód roku na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Samochodowym w Paryżu. Nie bez powodu – prace nad stylistyką nadwozia obu samochodów były prowadzone równocześnie. Duży wpływ wywarł na nie Alexis Martot, odpowiadający za design nadwozia Talismana i Nowego KOLEOSA.
Charakterystyczny styl tego modelu wskazuje na jego przynależność do gamy aut Renault wyższej klasy. Podobieństwa są zwłaszcza widoczne w rysunku przodu nadwozia z pionowo umieszczonym, imponującym logo Renault na szerokim chromowanym grillu.
Muskularna linia maski nadaje Nowemu KOLEOSOWI wyraz mocy i zdecydowania. To wizualne wrażenie wzmacniają błyszczące elementy: chromowana wstawka biegnąca od reflektora przez całą długość błotnika wydłuża optycznie maskę. Unikatowa w tym segmencie listwa stanowi element stylistyczny wyróżniający Nowego KOLEOSA na tle modeli konkurencji.
Rozstaw osi 2 705 mm przy łącznej długości samochodu 4 673 mm, jest jednym z największych w tej kategorii. Zapewnia Nowemu KOLEOSOWI bardzo przestronne wnętrze i pozycjonuje go jako pełnoprawnego SUV-a z segmentu D.
Tył auta jest również charakterystyczny dla Renault. Poprzeczne światła poszerzają optycznie samochód (szer. 1 843 mm) i podkreślają umieszczone centralnie logo Renault. Chromowane wstawki w dolnej części tylnego zderzaka pozwalają dojrzeć podwójną ozdobną końcówkę wydechu i nadają SUV-owi stylistyczną spójność.

Charakterystyczny układ świateł full LED typowy dla najnowszych modeli marki
Do wrażenia stylistycznej spójności przyczynia się również kształt przednich i tylnych świateł full LED, tworzących układ charakterystyczny dla nowych modeli marki.
Z przodu Nowy KOLEOS jest wyposażony w światła full LED „Pure Vision”. W ciągu dnia światła dzienne tworzą unikatowy efekt przenikliwego „spojrzenia”. Technologia ta, zapewniająca o 20% mocniejsze światło niż wiązka halogenowa, zapewnia lepszą widoczność w nocy.
Palące się i w dzień, i w nocy tylne światła są wyposażone w technologię Edge Light.

Rozmowa z Alexisem Martotem, projektantem nadwozia Nowego Renault KOLEOS

Alexis Martot jest fanem klasycznych samochodów z lat 60. i 70. Jego pierwszym samochodem było Twingo pierwszej generacji, którym przejechał ponad 300 tys. km. Swoją karierę projektanta rozpoczął u producenta samochodów premium, gdzie brał udział w opracowaniu licznych samochodów koncepcyjnych i modeli seryjnych.
W 2012 roku przeszedł do Dyrekcji ds. Designu Renault i wziął aktywny udział w procesie odnowy modeli klasy wyższej. Odpowiadał za design nadwozia Reanult Talisman i Nowego Renault KOLEOS.
Czerpiąc inspirację ze swoich wcześniejszych doświadczeń zawodowych, Alexis Martot chciał nadać Nowemu KOLEOSOWI odpowiednie proporcje i ponadczasowy styl, podkreślające jego klasę, a jednocześnie wydobyć południowy temperament typowy dla marki Renault.

Aby jeszcze mocniej wyeksponować jego przynależność do segmentu SUV-ów, Alexis zaprojektował niezwykle dynamiczną bryłę, sprawiającą wrażenie ruchu dzięki długiemu tylnemu zwisowi w zestawieniu z krótkim zwisem przednim.
Dużą uwagę poświęcił też detalom, takim jak liczne chromowane wstawki z przodu, w dolnej części tylnego zderzaka czy z boków nadwozia. Niezwykle starannie dopracowany wlot powietrza, wbudowany w przednie drzwi, stanowi ukłon w stronę jego zamiłowania do klasycznych sportowych samochodów.
Jeśli chodzi o następny projekt, Alexis Martot już rozpoczął pracę nad nową edycją bestsellera marki Renault. Którego? Na odpowiedź musimy zaczekać jeszcze kilka lat.

Rekordowo przestronne wnętrze zapewniające wyjątkowy komfort niezależnie od okoliczności

Przednie fotele zapewniające najwyższy poziom komfortu
Zainspirowane rozwiązaniami zastosowanymi w Renault Talisman, przednie fotele Nowego KOLEOSA to:

  • komfort dzięki dopasowanemu do ciała kształtowi
  • odpowiednie wymiary – jedne z największych w tym segmencie
  • wypełnienie wykonane z pianki o zmiennej gęstości.

W zależności od wersji samochodu siedzenia Nowego KOLEOSA są wyposażone w:

  • możliwość elektrycznej regulacji 6 parametrów,
  • elektryczną regulację podparcia lędźwiowego,
  • funkcje podgrzewania siedzenia i oparcia,
  • wbudowaną funkcję wentylacji zwiększającą komfort podróżowania podczas dużych upałów.

Tylną część oparcia stanowi półsztywne tworzywo, zarazem elastyczne i wytrzymałe, wnoszące nieco lekkości do wnętrza i zwiększające ilość miejsca na tylnych siedzeniach.

Rekordowa ilość miejsca na tylnych siedzeniach
Nowy KOLEOS bije konkurencję na głowę i oferuje jedną z największych ilości miejsca z tyłu w tej kategorii – promień na wysokości kolan na tylnych miejscach wynosi 289 mm. Na rekordową przestronność ma również wpływ duża wysokość kabiny oraz szerokość na wysokości barków i nad podłokietnikami, dzięki czemu pasażerowie siedzący z tyłu dysponują pokaźną ilością miejsca. Boczne siedzenia z drugiego rzędu są także wyposażone w funkcję podgrzewania.

Możliwości zmiany konfiguracji bagażnika
Rekordowej ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu towarzyszy pojemny bagażnik, oferujący możliwość zmiany konfiguracji oraz liczne, ergonomiczne schowki.

  • Pojemność bagażnika wynosi 542 dm3 VDA (624 litry). Jest on wyposażony w pomysłową podłogę, która jest umieszczona na tym samym poziomie co próg bagażnika, tworząc z nim płaską powierzchnię.
  • System „Easy Break”, z umieszczonymi wewnątrz bagażnika dźwigniami, umożliwia odblokowanie i złożenie jednym ruchem oparć tylnej kanapy dzielonej w układzie 1/3-2/3 i zwiększenie w ten sposób pojemności do 1690 dm3 VDA.
  • W kabinie znajdziemy też schowki o łącznej pojemności 34,3 l, w tym 11-litrowy schowek w desce rozdzielczej i 5-litrowy schowek w konsoli centralnej.

Nowy KOLEOS dba o swoich pasażerów

Dopracowany wygląd
Nowy KOLEOS łączy atletyczny styl SUV-a z jakością wykończenia typową dla dużej limuzyny. Nowy KOLEOS to także atrakcyjne i wytrzymałe materiały wykończeniowe, takie jak satynowany ultracienki chrom zastosowany
w licznych wstawkach w kierownicy, dźwigni zmiany biegów czy nawiewach powietrza. Centralna konsola jest pokryta wytrzymałą i przyjemną w dotyku powłoką. Deska rozdzielcza i płaty drzwi zostały wykończone piankowymi materiałami. Skórzana tapicerka siedzeń i podłokietników zwraca uwaga kontrastowymi przeszyciami.
Wewnętrzne oświetlenie kabiny można spersonalizować, co przyczynia się do podniesienia komfortu we wnętrzu. Zamontowane diody LED mogą przybrać zielony, niebieski, żółty, czerwony lub fioletowy odcień, w zależności od upodobań kierowcy i pasażerów.
Wnętrze Nowego KOLEOSA jest też wyjątkowo pełna światła dzięki dużemu, otwieranemu szklanemu dachowi
o powierzchni 0,80 m2, który sięga aż nad głowy pasażerów siedzących z tyłu.

R-LINK 2 – nowa jakość jazdy dzięki personalizacji ustawień i dostępowi do usług mobilnych
R-LINK 2 stanowi ważny element designu i komfortu we wnętrzu Nowego KOLEOSA. Jest czymś w rodzaju centrum sterowania pojazdu i jego licznych funkcji (multimedia, nawigacja, telefon, radio, systemy wspomagania prowadzenia itd.) W zależności od wersji dostępne są dwa formaty idealnie wbudowanego w deskę ekranu: poziomy o przekątnej 7” lub pionowy o przekątnej 8,7”.
R-LINK 2 działa tak samo jak domowy tablet i posiada te same funkcje dotykowe dzięki zastosowaniu technologii pojemnościowej: powiększanie obrazu dwoma palcami, przewijanie stron, przesuwanie obiektów na ekranie. System nawigacji zapewnia realistyczną prezentację terenu. Oferta obejmuje także liczne możliwości podłączenia urządzeń przenośnych i łączności ze światem dla wszystkich pasażerów (Bluetooth® do telefonu i audio streamingu, port USB, gniazdo jack 3,5 mm, 12V). R-LINK 2 posiada także funkcję rozpoznawania głosu (nawigacja, telefon) i odczytywania e-maili.
Cztery dające się personalizować strony główne umożliwiają szybki dostęp do najczęściej wykorzystywanych funkcji za pomocą widżetów. Na stronie R-LINK Store jest dostępna bogata oferta aplikacji opracowanych specjalnie z myślą o użytkowaniu w samochodzie.
Oprócz tabletu R-LINK 2 Nowy KOLEOS jest również wyposażony w kolorowy ekran TFT o przekątnej 7”, umieszczony za kierownicą i pokazujący wskazania z instrumentów pokładowych. Sposób wyświetlania można spersonalizować. Są to klasyczne informacje związane z prowadzeniem pojazdu, takie jak prędkość, prędkość obrotowa silnika, zużycie paliwa itd.

Przyjazny i przystępny
Wsiadanie ułatwiają pasażerom szeroko otwierające się drzwi, o największym kącie otwarcia w tej kategorii – 70° z przodu i 77° z tyłu. Konstrukcja drzwi zabezpiecza próg przed zabrudzeniem i zmniejsza szerokość spojlera, co ułatwia wsiadanie.
Tylna klapa jest wyposażona w pomysłowy system otwierania bez użycia rąk. Jeśli mamy zajęte ręce i kartę schowaną w kieszeni wystarczy przesunąć stopą pod tylnym błotnikiem, żeby automatycznie otworzyć bagażnik.

Innowacje ułatwiające życie
Nowy KOLEOS został zaprojektowany z przeznaczeniem na rynki pięciu kontynentów. Oferuje wyposażenie przystosowane do różnych warunków klimatycznych i specyfiki regionów sprzedaży. Jest dostępny np. w wersji przystosowanej do nawet bardzo niskich temperatur z podgrzewaną kierownicą i przednią szybą z wbudowanymi przewodami grzewczymi, zapewniającymi szybkie i łatwe usuwanie szronu. W krajach, w których dozwolone jest zdalne uruchomienie samochodu, daje to możliwość aktywacji tych funkcji nim kierowca wsiądzie do samochodu.
Również w zależności od kraju, Nowy KOLEOS może być wyposażony w system filtrowania powietrza w kabinie, zmniejszający o ok. 60% ilość pyłków, kurzu, jak i niwelujący nieprzyjemne zapachy.

Pełna oferta systemów wspomagania prowadzenia ADAS, dzięki którym droga staje się bezpieczniejsza
W zależności od rynku Nowy KOLEOS będzie dysponował bogatą ofertą systemów wspomagania prowadzenia (ADAS). Zespół systemów ADAS, dostępnych i włączanych za pomocą tabletu R-LINK 2, obejmuje następujące funkcje:

  • bezpieczeństwo: aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS),
  • ostrzeganie: ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola,
  • ułatwianie prowadzenia: kamera cofania, adaptacyjne światła drogowe, system wspomagania parkowania  przód/tył/bok i system wspomagania parkowania Easy Park Assist (parkowanie bez użycia rąk).

Dźwięk klasy wyższej dzięki systemowi BOSE
System nagłośnienia BOSE, specjalnie opracowany dla Nowego Renault KOLEOS, obejmuje 12 wysokiej klasy głośników. Zapewnia bogaty, czysty i doskonale zbilansowany dźwięk surround o świetnych parametrach akustycznych.

W kabinie natychmiast zauważalna jest dbałość o szczegóły

Solidny styl nadwozia harmonijnie współgra z prostotą kształtów kabiny.
Świadomie poszliśmy w kierunku stylistyki czystej formy, która pozwala wyeksponować jakość połączeń pomiędzy poszczególnymi elementami wyposażenia wnętrza – mówi Alain Lonay. Rzucająca się w oczy jakość jest jednym z głównych priorytetów Nowego Koleosa. To najnowszy z naszych modeli wyższej klasy, który zapoczątkowuje odnowę całej gamy Renault wspólnie z Espace. Czynimy postępy w zakresie jakości na każdym etapie – podkreśla Alain Lonay. – I tak na przykład w Nowym Koleosie uwzględniliśmy uwagi zgłaszane do Talismana i postawiliśmy na materiały piankowe do wykończenia dolnej części deski rozdzielczej.

Najbardziej charakterystyczne elementy nowej stylistyki Renault

Wyzwaniem przy tworzeniu wnętrza było połączenie najbardziej charakterystycznych elementów nowej stylistyki Renault, takich jak zespół zegarów i wskaźników, duży, 8,7-calowy, pionowo ustawiony ekran R-Link 2 czy różnokolorowe oświetlenia ambientowe z cechami właściwymi dla świata SUV-ów. Szczególnie starannie dopracowaliśmy bardzo charakterystyczny styl środkowej konsoli czy też dwóch, typowych dla wnętrz samochodów 4×4 uchwytów na dłonie, współgrających z pionowym ekranem dotykowym – wyjaśnia Alain Lonay.
Deska rozdzielcza w kształcie litery „T” stwarza efekt solidności połączony z niespotykanym wyrafinowaniem: Pragnęliśmy zaoferować wyrafinowanie w typowo francuskim stylu, aby odróżnić się, równając w górę w stosunku do naszych głównych, bez wyjątku azjatyckich rywali na rynku – wyjaśnia Jean-François Gillier. – Przyjęta przez nas zasada zapewnienia takiego samego poziomu komfortu wszystkim pasażerom miała również decydujące znaczenie przy rozplanowywaniu wnętrza.
Dzięki 289 mm przestrzeni na wysokości kolan, Nowy Koleos jest w tym zakresie liderem w swojej klasie – poświadcza Jean-François Gillier. Zgodnie z zasadą dbałości o szczegóły, do podgrzewanych i wentylowanych przednich foteli, które są w tej chwili standardem, dołącza podgrzewana tylna kanapa i w ten sposób stawia Nowego Koleosa w rzędzie modeli klasy wyższej. Spośród innych wyrafinowanych elementów wyposażenia należy wymienić uchwyty na kubki pozwalające utrzymać napój w cieple lub chłodzie, wedle życzenia.
Właściciele Koleosów poprzedniej generacji będą z pewnością na tyle zachwyceni nowym modelem, żeby wymienić swój samochód, ale Renault dostrzega też spore możliwości zdobywania nowych klientów. Potencjalni klienci w wieku od 40 do 55 lat mają jedno lub dwoje dzieci. Mówiąc bardziej obrazowo, dzielą się na dwie grupy: mieszkający w mieście przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej, którzy jeżdżą Volvo XC60 oraz mieszkający poza miastem przedstawiciele wolnych zawodów jeżdżący Nissanem X-Trail – wyjaśnia Jean-François Gillier.
Poczucie bezpieczeństwa, jakie daje typowa dla SUV-ów podwyższona pozycja za kierownicą, można również odnaleźć w prostocie i solidności stylistyki wnętrza.
Należy zwrócić uwagę na coraz wyższą jakość tworzyw z piankowym podbiciem, zarówno w górnej, jak i dolnej części deski rozdzielczej, które są obecnie zastosowane w modelu.
Pragnęliśmy zaoferować wyrafinowanie w typowo francuskim stylu, aby odróżnić się od naszych głównych azjatyckich rywali.
Nowy Koleos oferuje kierowcy do wyboru kilka różnych wariantów grafiki zespołu zegarów i wskaźników oraz oświetlenia ambientowego.
Wysoki komfort podróżowania zależy także od takich elementów wyposażenia jak na przykład uchwyt na kubki z funkcją podgrzewania i chłodzenia zastosowany w tym modelu.
Kultowe w świecie pojazdów 4×4 uchwyty na dłonie na środkowej konsoli lepiej wizualnie integrują się z dużym pionowym ekranem, tak istotnym w nowych modelach Renault.
Wyjątkowo staranne przeszycia skórzanej tapicerki, które stwarzają wrażenie ręcznie wykonanych, dodają prestiżu we wnętrzu.
W samochodzie nie mogło też zabraknąć zaawansowanych technologii, jak na przykład podgrzewane i wentylowane fotele.
Dzięki wyjątkowo dużej przestrzeni na wysokości kolan (niemal 30 cm), podgrzewanej tylnej kanapie i panoramicznemu przeszklonemu dachowi w Nowym Koleosie zadbani są również pasażerowie na tylnych siedzeniach.

Initiale Paris – synonim doskonałości

Po modelach Espace, Talismane i Clio również Nowy Koleos otrzymał sygnaturę Initiale Paris, będącą synonimem tego co najlepsze w Renault pod względem komfortu podróżowania i wyposażenia.
Od zewnątrz wersja ta wyróżnia się w szczególności specjalnymi 19-calowymi obręczami kół i unikatowym kolorem nadwozia Noir Améthyste. We wnętrzu, od siedzeń po kierownicę, króluje niepodzielnie skóra licowa Nappa. Przeszycia przywołują na myśl rzemieślniczą perfekcję. Klejone szyby boczne doskonale izolują od świata zewnętrznego. Model wyposażony jest we wszelkie dostępne systemy elektroniczne, zarówno związane z komfortem (system audio Bose®), jak i bezpieczeństwem (systemy wspomagania prowadzenia ADAS), nie zapominając o tych, które ułatwiają użytkowanie samochodu, takich jak kamera cofania czy Easy Park Assist.