Poniżej przedstawiamy projekty zakwalifikowane do konkursu Renault. Passion for Design & Innovation. Spośród wymienionych prac jury wybrało czterech finalistów (Konrad Cholewka, Daniel Czyszczoń, Daniel Płatek, Ryszard Szymański), natomiast piątego wyłoniło głosowanie internautów, którzy przyznali jednemu z projektów „dziką kartę” (Jakub Fochtman). Spośród pięciu finalistów Anthony Lo, Dyrektor Designu Zewnętrznego Renault oraz pozostali członkowie jury wybiorą trzech laureatów, których poznamy podczas konferencji prasowej 7 września, w Soho Factory w Warszawie.

Konrad Cholewka

Notka biograficzna:
Nazywam się Konrad Cholewka, samochody projektuję praktycznie od dziecka. W latach 2009-2014 studiowałem projektowanie środków transportu na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Obecnie pracuję jako grafik/projektant i poszukuję możliwości pracy/stażu w branży projektowania samochodów.

Opis projektu:
Renault Liberta jest projektem samochodu autonomicznego na lata 2020-2030. Wnętrze zostało zaprojektowane tak, żeby nie narzucać konkretnego ustawienia foteli czy sposobu podróżowania, postanowiłem zaproponować otwartą, modularną, swobodną przestrzeń, którą możemy dostosować do naszych potrzeb. Funkcje samochodu możemy obsługiwać dotykowym ekranem okalającym całe wnętrze lub za pomocą tabletu. We wnętrzu chciałbym zastosować ekologiczne, biodegradowalne materiały. Twarz samochodu jest ważną częścią samochodu, szczególnie w przypadku samochodu autonomicznego, musi wykazywać pewność siebie lecz nie może być zbyt agresywna, aby zyskać zaufanie pasażerów takiego pojazdu i taki charakter starałem się zachować w projekcie.

Daniel Czyszczoń

Notka biograficzna:
Daniel Czyszczoń, 21 lat, studiuję Inżynierię Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice Krakowskiej, oraz Krakowskim ASP. Projektowanie to przede wszystkim pasja którą rozwijam. Drobnymi krokami zaczynam swoją przygodę jako projektant produktu. Cel na przyszłość? – Car Design.

Opis projektu:
Nadchodzi nowy etap w rozwoju transportu drogowego. Projekt Renault Avame jest próbą odpowiedzi na pytanie : Jak samochody autonomiczne mogą wpłyną na nasze codzienne życie? Renault Avame – Elektryczny, w pełni autonomiczny pojazd to nowy komfort podróżowania. Czas spędzony w pojeździe, to czas tylko i wyłącznie dla Ciebie i Twoich bliskich. Wnętrze pojazdu to przestrzeń do odpoczynku, rozmów ale dzięki nowoczesnym systemom multimedialnym również do kreatywnego spędzania czasu, bądź zarządzania domem lub firmą.

Daniel Płatek

Notka biograficzna:
Nazywam się Daniel Płatek. Urodziłem się 12 kwietnia 1994 roku. Moją pasją jest szeroko pojęta motoryzacja oraz dizajn. Już od najmłodszych lat rysowałem lub budowałem z klocków, w szczególności samochody. Swoją przygodę z projektowaniem poważnie rozpocząłem w Liceum Plastycznym w Opolu. Aktualnie jestem studentem 2 roku Wzornictwa w Pracowni Projektowania Środków Transportu na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Opis projektu:
Renault Art Deco(ART) to wizjonerska koncepcja elektrycznego samochodu autonomicznego zainspirowanego epoką Art Deco. Samochód to 4 osobowy sedan z drzwiami motylkowymi. Samochód został również zainspirowany serią modeli Renault z lat 30 (Renault Reinastella). Oryginalny Reinastella był luksusowym samochodem produkowanym między 1929 a 1933 rokiem. Art Deco to kolejny model dla koncepcyjnych samochodów, które torują drogę dla przyszłości Renault pod względem estetycznym jak i technologicznym. Seria jest wzorowana na etapach życia, które klient może napotkać z Renault. Nabywcy samochodów będą się zakochiwać, poznawać świat, zakładać rodziny, pracować, bawić się. Każdy samochód indywidualnie odpowie na potrzeby danego klienta. Koncepcja Art Deco ma symbolizować scenę artystyczną. ART- Wrażliwość, wszechstronność, wolność, swoboda. Samochód otwarty na każdego, wszechstronny, wolny, nie posiadający żadnych ograniczeń, samochód autonomiczny od Renault. Inspiracja sceną ART nie tylko dla funkcji samochodu, ale również DECO dla względów estetycznych. Broniąc funkcjonalność trzeba właśnie odwołać się do sztuki, otwartej, wolnej, dostępnej dla każdego. Przestrzeń wnętrza samochodu autonomicznego, otwarta, wolna, wszechstronna pełniąca rolę biura, miejsca spotkań, miejsca wspólnych podróży, wspomnień. Względy estetyczne możemy obronić DECO wpływowym wizualnie stylem projektowania, który po raz pierwszy pojawił się we Francji tuż przed I wojną światową i zaczął kwitnąć na całym świecie w 1920 roku, 1930 roku i 1940 roku.W moim projekcie chciałem pokazać połączenie oferowane przez poszukiwanie inspiracji na przykład: w sztuce, w motywach, w formach, w szczegółach, w kolorach, we wszystkich charakterystycznych dla sztuki i danego czasu elementów, w tym przypadku Art Deco. Samochód może być i pojazdem, ale i częścią wrażliwą i estetyczną sztuki.

Ryszard Szymański

Notka biograficzna:
Projektant, grafik, pasjonat motoryzacji, zwłaszcza designu pojazdów użytkowych.
Swoje wizje prezentował od początku konkursów designforum. Pierwszy konkurs Ford TeSto dał mu II miejsce. W konkursie ID Fiat 500 zajął I miejsce czego skutkiem była wizyta w ośrodku designu Ital Design Giugiaro w Turynie. W konkursie na wizję Warszawy dwóch jurorów przyznało mu III miejsce. W edycji konkursu designforum Fiat 500 zajął III miejsce.
Trzykrotnie zakwalifikował się do finału Michelin Challenge Design oraz brał udział w konkursie Mazda Design. W dorobku ma również pracę w ośrodku projektowym w Jelczańskich Zakładach Samochodowych oraz NC.ArtDesign, gdzie brał udział przy projektach autobusów.
Obecnie projektant w Progress Engineering.

Opis projektu:
Pojazd autonomiczny z możliwością prowadzenia przez kierowcę. Napęd elektryczny zasilany z plazmowego generatora dzięki któremu samochód ma nie ograniczony zasięg. System bezpieczeństwa stanowią hamulce i zderzak „Łągiewki” zapewniający pochłanianie energii kinetycznej pojazdu co pozwala zrezygnować z pasów bezpieczeństwa oraz airbagów a hamowanie odbywa się na tej samej zasadzie i zatrzymuje pojazd na bardzo krótkim dystansie bez przeciążeń działających na użytkowników. Konstrukcja pojazdu wykonana z grafenu, pozwala na lekką i wytrzymałą konstrukcję a do tego morficzną. Samochód może zmieniać kształt w zależności od potrzeb a także kolor i możliwość świecenia całej karoserii.

Michał Ptak

Notka biograficzna:
birth date: 5/04/1990
languages: polish, english, italian, french (basic, listened)
education: 2010-2013 IED Torino, summa cum laude, Italy
experience: 10/2015 – present: ITER Design, Designer, Warsaw, PL
03/2014 – 08/2015: Kaniewski Design, Designer, Warsaw, PL
skills: freehand sketching, clay modelling, Photoshop, Alias Automotive, Keyshot

Opis projektu:
The full project description is on the presentation boards.
This car is an answer for replacing common tendency of expressing speed and sportiness at elegance and sophisticated forms of motion.
The structure is based on a monocoque containg the battery pack, surrounded by various functional layers embracing the living space just like clothes. The front and rear fascia are very similar – express the interior, yet contrast with the rest of the body.
Semi-transparent glass doors sliding then reappear partly in the rear giving an unique choreographic effect.
For manual driving mode the front hammocks can turn into driving seats within one move. The central console has deployable steering wheel and pedals which can shift from left to right side.

Aleksander Krupa

Notka biograficzna:
Jestem studentem IV roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Od dziecka pasjonuję się designem środków transportu i z tym chciałbym wiązać swoją przyszłość.

Opis projektu:
Projekt samochodu elektrycznego mającego na celu oczyszczanie powietrza zanieczyszczanego przez samochody z silnikiem spalinowym. Pojazd miałby przemieszczać się po mieście sam, podążać za innymi samochodami i filtrować spaliny przez nie wypuszczane.
Mógłby spełniać on funkcję taksówki przyszłości. Dojeżdżałby do klientów sam, zamawiany m.in. poprzez aplikacje w smartfonie, po drodze oczyszczając miejskie powietrze.

Dominika Płaczek

Notka biograficzna:
Jestem studentką pierwszego roku kierunku Mechanika i Budowa Maszyn. Zamiłowanie do motoryzacji towarzyszy mi od najmłodszych lat, szczególnie do motocykli oraz pojazdów typu custom. Podejmowanie wyzwań daje mi motoru do działania i chęci do nauki nowych umiejętności – stąd mój udział w konkursie.

Opis projektu:
Zamysłem do stworzenia dwuosobowego projektu Renault Caffeine – była chęć połączenia miejskiego wyglądu ze sportowym i nieco drapieżnym charakterem. Deskę rozdzielczą stanowi dotykowy ekran będący zarazem panelem sterującym pojazdu oraz m.in. wyświetlaczem filmów w czasie podróży. Wnętrze wyposażone w komfortowe fotele z możliwością ustawienia optymalnego położenia, dostosowujące się do pozycji ciała oraz z szeregiem opcji wyboru masażu. Dla czerpania maksymalnego relaksu w trakcie jazdy – pod kokpitem zostały zamieszczone masażery stóp. W centralnej części znajduje się ekspres do kawy – aromatyczna w trakcie jazdy do pracy jako zastrzyk energii, delikatne latte jako rozkosz podczas dalekich wypraw. Wszystko po to, aby codzienna rutyna zamieniła się w niecodzienne wrażenia.

Jakub Fochtman

Notka biograficzna:
Nazywam się Kuba, mam 22 lata, studiuję Architekturę na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej, interesuję się motoryzacją od dziecka, auta rysowałem za bajtla, będąc nastolatkiem zacząłem zgłębiać tematy motoryzacji co raz bardziej a obecnie jest to pasja, z którą chciałbym związać przyszłość.

Opis projektu:
Strategię marki Renault ilustruje stokrotka etapów życia. Każdemu etapowi życia, który obrazują płatki stokrotki, przypisany jest concept-car. Jednak przyszłością motoryzacji są samochody autonomiczne, samoprowadzące się pojazdy. Czy zatem emocje, towarzyszące obecnie każdemu modelowi Renault będą również obecne w samochodzie przyszłości? Czy samochód stanie się uniwersalny, zaspokajający potrzeby każdego i jednocześnie żadnego użytkownika? Zaprojektowany przeze mnie samochód ma za zadanie łączyć wszystkie aspekty życia – dojrzałość, pracę, rodzinę z zabawą, okrywaniem i miłością. Forma inspirowana jest motywem w kształcie litery ‘C’, stąd charakterystyczny pomarańczowy panel, połączony z dachem i przetłoczeniem wzdłuż boku a także miękkimi, ciepłymi kształtami.

Jan Godlewski

Notka biograficzna:
Absolwent Wzornictwa na ASP w Warszawie i Architektury Wnętrz na Politechnice Białostockiej. Uczestnik wielu wystaw i laureat konkursów projektowych. Projektuje m. in.: wnętrza, meble, oświetlenie, odzież, grafikę użytkową.

Opis projektu:
Projekt

Prezentowany projekt to 4-osobowe auto średnich rozmiarów napędzane dwoma silnikami elektrycznymi. Głównym założeniem było maksymalne wykorzystanie komfortu jaki daje podróż pojazdem autonomicznym. Zależało mi na stworzeniu przestronnego i komfortowego wnętrza czego wynikiem jest charakterystyczna linia karoserii oraz usytuowanie kół poza bryłą.

Funkcja

Przestronne wnętrze zapewnia komfort podczas jazdy. Auto zostało wyposażone w obrotowe fotele, które umożliwiają zajęcie wygodnej pozycji siedzącej, również twarzą do współpasażera.

Konstrukcja

Konstrukcję pojazdu stanowi aluminiowa rama. Została ona zaprojektowana tak by zapewnić możliwie najlepszą widoczność z pojazdu przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa. Poszycie stanowią elementy blaszane oraz termo-formowane.

Jarosław Buczkowski

Notka biograficzna:
Zawodowo pracuje w branży medycznej. Fan designu samochodowego.

Opis projektu:
Projekt autonomicznego samochodu segmentu C, kompaktowego, czteroosobowego hatchback/coupe o napędzie elektrycznym.

Krzysztof Matysek

Notka biograficzna:
Absolwent Polsko Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku ze specjalizacją projektowanie graficzne. Od października 2016 student car design tools na Scuola Politecnica di Design (SPD) w Mediolanie.

Opis projektu:
Model jest odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie na pojazdy autonomiczne. Celem tego projektu było pokazanie, że samochód jest narzędziem w rękach człowieka, które może mu jeszcze bardziej ułatwić życie m.in dając więcej oddechu. Wiele czasu ludzie marnują na drodze prowadząc auto, gdzie zamiast jazdy mogliby zrobić wiele ciekawszych rzeczy, lub po prostu odetchnąć, odpocząć. Projekt U (You) zakłada stworzenie przyjaznej przestrzeni dla człowieka, w której może odetchnąć od głośnego życia w mieście, w pracy. Model nie odcina się w zupełności od kierowania przez człowieka, kierowca sam może podjąć decyzję czy chce prowadzić, czy chcę być wożony. Całość jest zwieńczona pozytywnym i lekkim designem pojazdu, która wypisuje się w język stylistyczny samochodów marki Renault.

Krzysztof Nogowski

Notka biograficzna:
Krzysztof Nogowski, ur. 10.07.1989 roku. Absolwent kierunku Wzornictwo Przemysłowe na Uniwersytecie Technologiczno- Przyrodniczym w Bydgoszczy, a także Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – kierunek Wzornictwo, spec. Architektura Statków Wodnych. Od 2012r. Projektant Wzornictwa Przemysłowego w Dziale Badań i Rozwoju Pesa Bydgoszcz SA.

Opis projektu:
Renault Nome, to projekt w pełni autonomicznego pojazdu. Nazwa projektu, z fr.“autonome”, oznacza samodzielny. Projekt jest wynikiem między wizją przyszłości a legendarną wersją Renault Fuego, która była odwołaniem do dynamicznej sylwetki Nome. Głównym założeniem projektowym było zwiększenie komfortu podróży oraz zminimalizowanie ingerencji kierowcy w prowadzenie auta. Docelowo, projekt przewiduje pełną samodzielność pojazdu z pasażerami lub bez. Komunikacja z Nome odbywa się poprzez przednią konsolę wyposażoną w interfejs. Komunikacja z samochodem odbywać się może także za pomocą urządzenia mobilnego. Do orientacji w terenie, Nome wykorzystuje między innymi kamery o szerokim kącie widzenia , a także skanery dalekiego i bliskiego zasięgu. Nome posiada również radar. W założeniu, projekt jest wyposażony w napęd elektryczny, co bezpośrednio przekłada się na komfort jazdy, uwzględniając aspekt ekologiczny.

Łukasz Głodzik

Notka biograficzna:
Łukasz Głodzik – pasjonat motoryzacji, od zawsze zakochany w 4 kołach. Prowadzi forum motoryzacyjne, gdzie może dzielić się z innymi swoją pasją . Marzenie z dzieciństwa to projektowanie samochodów.

Opis projektu:
Koncept samochodu autonomicznego, miejskiego 3 drzwiowego o dynamicznym designie. Podkreślenie w stylistyce kształtu rombu w nawiązaniu do logo Renault. Nowoczesne auto wyposażone w nowatorskie opony Michelin Tweel oraz system autonomicznej jazdy. Kierowca i pasażer dysponują dużym multimedialnym wyświetlaczem, w razie potrzeby możliwość ręcznego sterowania poprzez joystick umieszczony w tunelu środkowym. Zamiast lusterek kamery z podglądem na wyświetlaczach LCD umieszczonymi na boczkach drzwi. Sterowanie klimatyzacją dwustrefową dostępne na panelu dotykowym w formie wyświetlacza E-ink.

Łukasz Jokiel

Notka biograficzna:
Nazywam się Łukasz Jokiel, mam 24 lata i jestem studentem Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jestem wielkim pasjonatem francuskiej motoryzacji i marki Renault. Moim hobby i odskocznią od rzeczywistości jest rysowanie i projektowanie samochodów. Ulubionym samochodem jest Renault Vel Satis, który umieściłbym w panteonie samochodowego designu za innowacyjność oraz nonkonformizm formy.

Opis projektu:
Renault Autonomic Avantime – futurystyczny crossover niedalekiej przyszłości, łączący przeszłość z przyszłością. Wyrazisty design i koncepcja nadwozia podporządkowana wygodzie pasażerów oraz ich wolnemu czasowi. Hybrydowy napęd, panoramiczne przeszklenie oraz innowacyjny charakter. Pojazd autonomiczny i samosterowalny, będący środkiem transportu oraz miejscem wypoczynku i relaksu dla pasażerów. Renault po raz kolejny wyprzedza czas – Avantime.

Łukasz Zając

Notka biograficzna:
Witam, jestem amatorem, rysowanie to moje hobby, rysuje od zawsze i od zawsze pasjonują mnie samochody. Myślę że moje pomysły są dosyć ciekawe ale ocena należy do was :).

Opis projektu:
Suv z napędem 4×4, wysokość 1670, szerokość 1987, rozstaw osi 1540, długość 4570, rozstaw osi 2798

Maciej Łężny

Notka biograficzna:
Jestem studentem Politechniki Wrocławskiej na wydziale mechanicznym. Od dziecka oglądając wyścigi F1 śledziłem losy ekipy Renault. W wolnym czasie śledzę rynek motoryzacyjny i trendy designu w poszczególnych markach, tworząc hobbystycznie projekty nowych nietypowych samochodów. Wszystkie rysunki są czysto amatorskie lecz wyrażają to co mam na celu pokazać i zawsze są wielokrotnie poprawiane aż do skutku.

Opis projektu:
W obecnych czasach wchodzimy w erę samochodów autonomicznych tym samym pozwalając na poprawę bezpieczeństwa i odciążenie kierowcy od odpowiedzialności i trudów jazdy w codziennych warunkach. Wnętrze zagospodarowano tak aby czas podróży mógł być odpoczynkiem dla wszystkich podróżujących i tym samym zapewniać multimedialną rozrywkę dzięki dotykowym ekranom. Projekt jest swego rodzaju ewolucją wywodzącą się z konceptów takich jak DeZir czy Alpine, które to zaprezentowały nam najnowszą linię designu obecną w każdym nowym samochodzie produkcyjnym marki. Połączone zostały aerodynamiczne kształty, mające swe źródło w obserwacji natury i klasyczne elementy designu Renault. Wszystkie elementy nadwozia, jak chociażby wszelkie wloty powietrza czy nietypowa, mocno wyoblona szyba, zostały zaprojektowane w możliwie aerodynamiczny kształt, jednocześnie nie zapominając o tym, co uznawane jest za wzór piękna.

Marcin Krzysztof Piłka

Notka biograficzna:
Od 18 lat projektuję architekturę, od 5 lat zajmuję się tworzeniem koncepcyjnych samochodów, głównie sportowych gdyż w tej dziedzinie czuję się najbardziej spełnionym człowiekiem zawodowo.

Opis projektu:
Dla mnie samochód autonomiczny to taki który dowiezie mnie w określone miejsce bezpiecznie i komfortowo. Skoro ja nie muszę już przejmować się prowadzeniem samochodu to chcę się poczuć w środku jak w domu, na wygodnym fotelu, słuchając muzyki, może zagrać z dziećmi w jakąś grę na konsoli, może obejrzeć dobry film, a może przy muzyce porozmawiać ze współtowarzyszami. Podróżując z rodziną mógłbym nie odczuć że jadę w samochodzie a jestem z nią w otoczeniu i atmosferze domowej . To mój kąt postrzegania komfortu samochodu autonomicznego.

Mateusz Wrzosek

Notka biograficzna:
Absolwent ASP w Katowicach wydziału Wzornictwa Przemysłowego z podjętymi przedmiotami na kierunku Projektowania Graficznego. Spędziłem także pół roku na wymianie studenckiej w bratysławskiej VSVU pobierając naukę na wydziale Projektowania Transportu oraz Projektowania Produktu.
Moją pasją i hobby są samochody, rowery, gotowanie oraz wszystko co piękne.

Opis projektu:
Automata – to projekt samochodu autonomicznego w oparciu o właściwości, funkcjonalności oraz wszechstronności typu samochodów jakim jest miniVAN. Posiada 5 miejsc we wnętrzu oraz pojemny bagażnik, dół samochodu jest obciążony akumulatorami tworząc niski punkt ciężkości, co sprawdza się w bardzo dobrym trzymaniu do nawierzchni mimo małych gabarytów i względnej wysokości. Na dachu pod przeszkleniem posiada potrzebne urządzenia by autonomiczny samochód mógł odczytywać trasę, a także wysuwaną kierownice w miarę potrzeb.
Nawiązuje do charakterystycznych linii marki Renault wychodząc lekko w kierunku bardziej agresywnej stylistyki.

Michał Radzanowski

Notka biograficzna:
Witam nazywam się Michał Radzanowski skończyłem Liceum Ogólnokształcące w Warszawie. Przez osiem lat godziłem naukę ze sportem. Aktualnie jestem studentem Politechniki Warszawskiej na wydziale samochodów i maszyn roboczych, kierunek Mechanika i Budowa Maszyn.
Od małego interesowałem się motoryzacją i sportem motorowym. Na rozwój tych zainteresowań pozwoliła mi między innymi praca rodziców, dzięki której poznałem motoryzację od strony sportowej rywalizacji. Wyjazdy na tory wyścigowe pozwoliły mi na obserwację wspaniałych samochodów oraz pracujących zespołów, a także zaszczepiły chęć pogłębiania swojej wiedzy. Chętnie co miesiąc przeglądam magazyny motoryzacyjne w poszukiwaniu nowości technologicznych jak i nowych rozwiązań.

Opis projektu:
Projekt przedstawia mój samochód autonomiczny. Światła wykonane w technologii laserowej. Klamki są schowane w nadwoziu dopiero po wciśnięciu jej wysuwa się uchwyt klamki, za pomocą którego można otworzyć drzwi. Lusterka nie duże chociaż wyposażone w czujnik martwego pola oraz kamery. We wnętrzu standardowe zegary zostały zastąpione wyświetlaczem coś w stylu head up tylko w znacznie większej skali. Więc wszystkie parametry pracy silnika jak i nawigacja oraz z czytywane informacje przez czujniki wyświetlane są na szybie czołowej. W centrum deski rozdzielczej został umieszczony duży panel dotykowy wraz z wyświetlaczem. Za pomącą pokrętła umieszczonego w tunelu środkowym bądź za pomocą komend głosowych można dokonywać wszelkiego rodzaju ustawień funkcji samochodu. Kierownica została tak jak w każdym zwyczajnym samochodzie z tego względu, iż jeżeli ktoś zechce pokierować taki samochód może wyłączyć funkcje coś na zasadzie autopilota i poprowadzić samemu a komputer będzie informował i podawał dane głosowe. A w razie nagłej sytuacji komputer z powrotem przejmie stery.

Piotr Krysiewicz

Notka biograficzna:
Jestem fanem motoryzacji. Od 2004 roku jestem miłośnikiem Formuły 1. Ukończyłem technikum samochodowe, obecnie studiuję na PW na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych.

Opis projektu:
Projekt samochodu autonomicznego??? Pierwsze skojarzenie, to musi być kabriolet. Renault Roadster tak nazwałem ten pojazd ponieważ jadąc pojazdem autonomiczny możemy podziwiać uroki krajobrazu. Samochód nawiązuje do współczesnych samochodów marki Renault. Roadster charakteryzuje się błękitnym pasem który ma symbolizować spokój podczas nietypowej podróży pojazdem autonomicznym.

Przemysław Nowak

Notka biograficzna:
Jestem studentem II roku na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Od najmłodszych lat rysowałem i malowałem wszelkie pojazdy w różnych ujęciach. Aktualnie pracuję jako grafik i twórca plakatów.

Opis projektu:
Koncept jest syntezą dwóch idei projektowych Renault; najnowszej i najstarszej. Mimo wysokiego zaawansowania technicznego samochodu nie stracił on klasycznej, dostojnej linii. Postarałem się, aby design nie przeszkodził wymogom stawianym nowoczesnym samochodom; bezpieczeństwu i aerodynamice. W samochodzie przewidziałem napęd elektryczny z możliwością ładowania akumulatorów energią słoneczną. Postawiłem również na pełną autonomizację; w samochodzie nie ma miejsca kierowcy, wszyscy są pasażerami.

RAFAŁ LASKOWSKI

Notka biograficzna:
Na wygląd artystyczny rzeczy, które projektuję, w dużym stopniu wpłynęło ukończenie nauki w liceum plastycznym, natomiast wiedzę techniczną pozyskałem na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Moim marzeniem jest projektowanie samochodów czyli praca, z której czerpałbym przyjemność.

Opis projektu:
Pomysł na koncept pojazdu powstał w efekcie wykluczenia niektórych charakterystycznych dla standardowego samochodu elementów. Przy wykorzystaniu sprawdzonej technologii opartej na działaniu żyroskopu pojazd ograniczony został do dwóch kół. Zasadniczą część karoserii tworzy dach-spoiler, który uchyla się ku górze dając tym samym dostęp do wnętrza pojazdu. Kryteria konkursu spełnia wnętrze pojazdu, które pozbawione jest jakichkolwiek przycisków, a korzystanie z menu odbywa się za pomocą joysticka w środkowej części kokpitu. Deskę rozdzielczą stanowią wyświetlacze ciekłokrystaliczne, które podczas podróży mogą wyświetlać mapę, kanały telewizyjne lub strony internetowe. Pojazd pozyskuje część energii z ogniw fotowoltaicznych znajdujących się w części szyby.

Tomasz Pawlak

Notka biograficzna:
Mieszkam w Warszawie i tu się urodziłem.
Wykształcenie wyższe, dyplomowe.
Interesuje mnie ; sztuka, architektura, ciekawe formy plastyczne, design oraz szeroko pojęte piękno.
Lubię podróże, staram się to robić jak najczęściej w myśl zasady: „podróże kształcą”.
Fascynuje mnie natura jako zjawisko ponadczasowe. Uwielbiam dziką przyrodę oraz to jak pięknie można ją również kształtować ręką człowieka. Uwielbiam takie zabiegi w przestrzeni miejskiej.

Opis projektu:
Projektowanie auta od podstaw jest dla mnie doświadczeniem nowym, jestem w tej materii amatorem. Odpowiadając na konkurs „Passion for life” spróbowałem swoich sił.
Głównym założeniem projektu było poszukiwanie odpowiedzi na zadany temat w prosty i czytelny sposób. Skupiłem się na najbliższej przyszłości, celowo określając formę mojego auta na klasycznej ale atrakcyjnej formie, unikając stylistyki „pojazdu kosmicznego”.
Ma to być auto z krwi i kości, na teraz jaki i na najbliższe kilka lat. Autonomiczne , przyjazne środowisku, ciekawe dla oka i ciała, nowoczesne i bezpieczne.

Tomasz Prygiel

Notka biograficzna:
Absolwent mediolańskiej Scuola Politecnica di Design (Master in Car Design), mieszkający w Kielcach, tworzący i poszukujący pracy w dziedzinie designu.

Opis projektu:
Renault Amulet – to wizja auta autonomicznego, sportowej limuzyny, która sama potrafi dojechać po właściciela, odwieźć go do domu, miejsca pracy… Adaptowalne wnętrze odpowiada wymaganiom auta samosterowalnego – siedzenia umożliwiają obrót oparcia tak by możliwa była podróż w trybie konwersacji „twarzą w twarz”, lub wygodne korzystanie z wielu ekranów dotykowych. Kolumna kierownicy jest obrotowa i także dynamicznie dostosowuje się do trybu jazdy. Silnik elektryczny umieszczony z przodu, baterie w podłodze (możliwa szybka wymiana poprzez wysuwane progi boczne). Zamiast szyb – projekcja obrazu na ekranach. Auto dla klienta pewnego siebie, lubiącego modę, nie bojącego się prowokacji – możliwość personalizacji kolorów i materiałów na zewnątrz, i wewnątrz auta pozwala w pełni wyrazić siebie.

Wojciech Reszeta

Notka biograficzna:
urodzony 20.06.1984 ,
absolwent Instytutu Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej, na kierunku Wzornictwo Przemysłowe, aktualnie projektant zespołu wzornictwa przemysłowego PESA Bydgoszcz, zainteresowania : design – alternatywne środki transportu, architektura, muzyka

Opis projektu:
Projekt autonomicznego pojazdu przeznaczonego dla 4 pasażerów, charakteryzujący się symetrycznym układem zabudowy wnętrza, wyznaczonym przez ergonomię. Wraz ze zwartą bryłą nadwozia i zabudowanymi kołami stanowi jednolitą całość od sylwetki pojazdu po detale.

Andrzej Bożek

Notka biograficzna:

Nazywam się Andrzej Bożek. Jestem studentem III roku wzornictwa przemysłowego na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy, oraz absolwentem Technikum Samochodowego. Od dziecka interesowałem się samochodami i bardzo wcześnie narodziło się w mojej głowie marzenie o zostaniu projektantem samochodów.

Opis projektu:

Ekstrawagancka bryła przeciera nowe szlaki w pojmowaniu piękna otaczających nas rzeczy. Próbuje sformułować na nowo sposób, w jaki patrzymy na samochody, ponieważ wraz z biegiem XXI wieku jesteśmy zmuszeni patrzeć w przyszłość, gdy to, co było już nie wystarcza – a przyszłością jest samochód autonomiczny. I jest to zupełnie inny samochód. Właściwie, czy jeszcze samochód? Na to pytanie odpowiedź brzmi jednocześnie i tak i nie. Tak uważam.

Nie mniej, jest to mądry krok w dobrą stronę.

Musimy iść w tym kierunku bez obaw.

Samochód autonomiczny jest wygodniejszy, przyjemniejszy, ale przede wszystkim… bezpieczniejszy.

Maszyna nie popełnia błędów.

Maszyna jest po prostu lepsza niż Ty.

Takie właśnie wrażenie, chciałem, by wywierał ten samochód.

Jeśli zaś chodzi o cechy nieco bardziej techniczne, to rzeczy, których nie zdążyłem za bardzo opisać w PDFie, to przede wszystkim dbałość o ekologię, czyli samochód stricte elektryczny, przyjazny dla użytkownika, ekstremalnie wygodny – bo to jednak wizytówka, prawda?

Andrzej Wojciechowski

Notka biograficzna:
NA CODZIEŃ CZĘSTO RYSUJE SOBIE SAMOCHODY OŁÓWKIEM, DŁUGOPISEM W KAŻDEJ WOLNEJ CHWILI :-), W PRACY ZAJMUJE SIĘ MODERNIZACJAMI MASZYN PRODUKCYJNYCH WYMYŚLAM NOWE ROZWIĄZANIA, PROJEKTUJE CZĘŚCI I ELEMENTY MASZYN — TO LUBIE

Opis projektu:
SAMOCHÓD BEZ KIEROWCY W PIERWSZEJ CHWILI SKOJARZYŁ MI SIĘ Z KAROCĄ – I TAK TEŻ PRÓBOWAŁEM POŁĄCZYĆ GŁÓWNE CECHY KAROCY Z SAMOCHODEM PRZYSZŁOŚCI. DLATEGO W MOIM PROJEKCIE PASAŻEROWIE SIEDZĄ DO SIEBIE TWARZAMI, POMIĘDZY NIMI JEST STOLIK, MONITORY STEROWANIA I KONTROLI POJAZDU, WYZNACZANIA CELU I MONITOROWANIA PRZEBIEGU TRASY, ORAZ INNE FUNKCJE KLIMATYZACJA, AUDIO, KOMFORT JAZDY ITP. W SAMOCHODZIE NIE WYSTĘPUJE DESKA ROZDZIELCZA, SZYBA CZOŁOWA, SZYBA TYLNA CZY TEŻ LUSTERKA – PASAŻER JEST TYLKO PASAŻEREM PODRÓŻUJĄCY DO CELU W WYGODNYCH FOTELACH PODOBNIE JAK TO BYŁO W KAROCY – WOŹNICĄ KAROCY JEST AUTOMATYKA Z INTELIGENTNYMI SYSTEMAMI SENSORÓW, RADARÓW ITP. RYSUNEK WYKONAŁEM NA SZYBKO OŁÓWKIEM NIESTETY MIAŁEM BARDZO MAŁO CZASU 🙁

Artur Gaca

Notka biograficzna:
Artur Gaca (ur. 1990) absolwent wzornictwa w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości w Gliwicach. Aktualnie student form przemysłowych na wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Do projektowania podchodzi w sposób nieszablonowy wykorzystując głównie innowacyjne technologie druku 3D.
Dużą uwagę zwraca na solidność, funkcjonalność oraz wygodę użytkowania zaprojektowanych przez siebie produktów.
Szkicowanie i zapis myśli projektowych na papierze jest dla niego szczególnym etapem w pracy projektanta. To właśnie na tym odcinku drogi z szybkiego odręcznego rysunku można wydobyć pewnego rodzaju „gesty”, które w dalszym etapie przeradzają się w realny obiekt użytkowy.

Opis projektu:
Crilex to projekt pojazdu inspirowanego bryłą i właściwościami optycznymi kryształu.
Pojazd składa się z dwóch części. Zawieszenia oraz karoserii bezpośrednio ze sobą połączonych. Zawieszenie wyposażone jest w pierścień, którego zadaniem jest kumulowanie energii wytwarzanej w panelach magnesowych znajdujących się w obręczach okalających płyty plusów i minusów.
Magazynowana energia przekazywana jest na specjalnie przygotowane do tego podłoże, będące mieszanką masy bitumicznej i drobinek metalu. Energia oddana na podłoże pozwala na delikatne lewitowanie pojazdu i możliwość jego poruszania się bez jakiegokolwiek tarcia.
Bryła samochodu charakteryzującej się prostą, ale jednocześnie ostrą i zdecydowaną linią, która podobnie jak w budowie kryształu tak i tu załamuje bryłę wytyczając płaszczyzną ostateczną jego formę.
Dodatkowym aspektem wizualnym w projekcie są podświetlane elementy, które za pomocą świetlistych linii zwracają uwagę na dodatkowe wymiar użytkowania. W sposób intuicyjny wskazując na przykład gdzie znajduje się wejście do środka. Drzwi otwierają się poprzez odchylenie ich do góry co budzić ma skojarzenie poruszających się skrzydeł motyla.
Projekt został tak pomyślany by pomieścić w nim dwie osoby. Fotele wykonane są z tworzywa, które dzięki swoim właściwościom dostosowują się do kształtu ciała. Ponadto użytkownik ma również możliwość regulowania kąta siedzenia tak aby zapewnić mu najwyższy komfort podróżowania.
Crilex wyposażony jest w konsolę środkową, która rozdziela jego wnętrze na dwie części.
Panel jest podświetlony światłem led. Wyróżnia się czystą i nieskomplikowaną formą pozbawioną zbędnych przycisków. W momencie dotknięcia konsoli przez użytkownika w dowolnym miejscu nad jego głową wyświetlany się ekran pełniący funkcję nawigacji. Pojazd nie wymaga jego prowadzenia tak jak to zwykle bywa w standardowych samochodach. Sterowny jest automatycznie po wcześniejszym wprowadzeniu komendy i wskazaniu docelowego miejsca podróży.

Bartłomiej Kurszewski

Notka biograficzna:
Urodziłem się w 1983 roku. Od urodzenia ponad 20 lat mieszkałem na wsi, potem 7 lat w mieście i z losu od dwóch lat z powrotem na wsi. Od dwóch lat mieszkam z matką. Nie mam własnej rodziny, nawet nie mam dziewczyny. Pracuję w dziale produkcyjnym węży ogrodniczych i technicznych. W wolnych chwilach hobbistycznie projektuję i robię ubrania oraz dodatki do ubrań.

Opis projektu:
Jak widać, mój zaprojektowany samochód nie ma lusterek, ale są one niepotrzebne w samochodzie auto-mobilnym. Zawsze pozostaje możliwość zobaczenia tego, co jest z tyłu na ekranie przekazanego przez kamery. Samochód auto-mobilny, więc nie trzeba skupiać się na tym co jest z przodu, a można na innych pasażerach, więc układ siedzenia tak jak w pociągach. Przednie fotele są obracane. Także tym samym nie wiele do życzenia nie daje projekt deski rozdzielczej. Z pod sufitu wysuwa się monitor dwustronny wraz z składanym układem klawiaturowym (dotykowym, zmienianym), przez który można kontrolować wszystkie funkcje samochodu; wszystko w jednym miejscu. Czy trzeba czegoś więcej w samochodzie auto-mobilnym…? Szyby mogłyby być podwójne – ciemne i przezroczyste, ale zdecydowałem się na jedne – z warstwą fotochromową, jak to bywa w szkłach okulistycznych – automatycznie ciemne w nocy i jasne w dzień…. Szkielet felg jest od wewn. strony kół, bo auto ma efektownie wyglądać, a felgi też dodają urokowi samochodowi. Kształt lamp z przodu i tyłu jest podobny, bo z przodu i tyłu to jest ten sam samochód. Z boku duża nazwa i logo firmy, ale nie rzucająca się zbytnio w oczy, bo to nie sportowe auto i cóż – reklama dźwignią handlu. Drzwi otwierane tak jak w dawnej Syrence i bez belgi między drzwiami – daję to większą swobodę wsiadania i wysiadania. Zamiast miejsca na pedały jest miejsce na szufladę, np. na inne szpilki czy bransoletki 🙂 lub na zabawki dla dziecka. Tylna kanapa jest przesuwana, co daje zwiększenie przestrzeni dla wszystkich pasażerów. Z pod podłogi wysuwa się stolik, a stolik jak stolik – daje dużo możliwości wykorzystania czasu podczas jazdy. Podwyższony bagażnik jest nie tylko funkcjonalny, ale z szybami po bokach też pełni pewną funkcję ozdobną. Myślałem np. też o zintegrowanych wzmocnieniach na przodzie, ale to nie jest jeep, jaki miał być początkowo.

Kacper Bernacki

Notka biograficzna:
Urodziłem się 07.01.1997r. w Tomazowie Maz. Odkąd pamiętam interesowały mnie auta i świat motoryzacji. Moją pasją jest rysowanie. Od dwóch lat łączę moje hobby i tworzę projekty samochodów. Obecnie jestem absolwentem liceum.

Opis projektu:
Stworzyłem projekt auta autonomicznego.

Wierzchnia warstwa, niczym kameleon.
Można ją dowolnie personalizować, zmieniając kolory.
Kryje się pod nią elektryczny napęd, co czyni auto przyjaznym środowisku.

Kamil Kozlowski

Notka biograficzna:
Mam 29 lat. Moje zainteresowania to rysowanie ale główny nacisk stawiam na projektowanie aut i nie tylko. Jestem samoukiem, nie kończyłem żadnych kierunków odnośnie projektowania samochodów itp. Jest to pierwszy konkurs w jakim biorę udział odnośnie projektowania (szkicowania).

Opis projektu:
Moje auto może do końca nie nawiązuje do stylistyki auta autonomicznego ponieważ starałem się nawiązać do linii aut sportowych. ( Proszę nie mylić z stylistyka audi) starałem się narysować auto nowoczesne i dynamiczne stylistycznie. Mam nadzieje ze mój rysunek i linia przypadnie do gustu…posiadam również inne rysunki samochodów odbiegające od dzisiejszej stylistyki aut. Dziękuje za uwagę i pozdrawiam.

Krzysztof Mikołajczyk

Notka biograficzna:
Nazywam się Krzysztof Mikołajczyk i mam 25 lat. Z wykształcenia jestem Architektem natomiast obecnie pracuje jako Projektant Oświetlenia. Projektowanie form jest moją pasją i z przyjemnością biorę udział w konkursie którym mogę pokazać swoja wizję i pomysł na autonomiczny samochód marki Renault. Podczas projektowania samochodów skupiam uwagę na szczegółach i z dokładnością analizuję każdy element.

Opis projektu:
Autonomiczny samochód RENAULT TLUANER to połączenie innowacyjnej technologi i designer-skiej myśli projektanta. Nadwozie podzielone jest na dwie zasadnicze części. Jest to konstrukcja która w pewien sposób oplata szklaną kapsułę zapewniając bezpieczeństwo i komfort pasażerom. Kapsuła połączona jest z nadwoziem za pomocą systemu amortyzatorów i poduszek tłumiących nierówności jezdni. Pasażer dzięki systemowi wahadła nie odczuwa przeciążeń przy hamowaniu, przyspieszaniu oraz jeździe w zakrętach. Wnętrze wykonane jest z dbałością o najmniejsze szczegóły. Przez środek kokpitu zaprojektowałem linie świetlną w kształcie wykresu rytmu serca. Pokazuje ona pracę silnika i poziom naładowania baterii. Wygodę pasażerowi zapewniają fotele dopasowujące się do ciężaru i sylwetki człowieka. System sterowania jest w pełni zautomatyzowany.

Łukasz Czekanowski

Notka biograficzna:
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kierunek wzornictwo przemysłowe. Od najmłodszych lat pasjonat motoryzacji. Na koncie kilka wygranych i wyróżnień z obszaru projektowania samochodów. Stypendium na szkole wyższej w Mediolanie ufundowane przez grupę Volkswagena.

Opis projektu:
Projekt przedstawia zarys koncepcji autonomicznego samochodu luksusowego nowej generacji, zachowanego w stylistyce Renault. Skierowany jest dla ludzi odważnych i otwartych, którzy ponad wszystko cenią sobie indywidualność a zarazem możliwość spędzania czasu z bliskimi. 4 osobowy sedan wyposażony jest w szereg innowacji technicznych umożliwiających między innymi w pełni dostosować wnętrze do własnych potrzeb. Napędzany jest silnikami elektrycznymi umieszczonymi wewnątrz kół gdzie również znajduje się zintegrowane zawieszenie w celu zwiększenia przestrzeni wewnątrz samochodu. Podczas prowadzenia samochodu, kierowca jest wyizolowany i może w pełni odczuwać przyjemność z jazdy, w tym samym czasie trójka pasażerów może spokojnie relaksować się w trakcie. Obracany przedni fotel umożliwia interakcję ze wszystkimi pasażerami w trakcie kiedy samochód prowadzi się sam. Forma samochodu jest dynamiczna i nietuzinkowa, poprzez niebanalną formę dachu i nadkoli. Płynne, miękkie formy oraz charakterystyczne elementy graficzne nawiązują do obecnego języka projektowego Renault. Projekt ma być odpowiedzią na prawdopodobne przyszłe oczekiwania klientów marki, dla których oprócz przyjemności z jazdy ważny jest również czas spędzany z bliskimi oraz chęć bycia oryginalnym i wyróżniającym się z tłumu.

Łukasz Wojkowski

Notka biograficzna:
23 lata, student Automotive Design na uczelni Coventry University (trzeci rok), aktualnie praktykant w początkującym studiu wzornictwa przemysłowego Inizione, pod nadzorem Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu. Od dziecka pasjonat motoryzacji, głównie designu. Uważny obserwator motoryzacji, natury, wrażliwy na bodźce wizualne. W roku 2013 ukończone Technikum Informatyczne w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr. 2 w Brzesku z uzyskaną specjalizacją „Grafika komputerowa”. Założyciel portalu „Car Designers Poland”dedykowanemu wszystkim pasjonatom projektowania samochodów. Wielokrotny uczestnik warsztatów takich jak „Gdynia Design Days – nauka modelowania z Januszem Kaniewskim”, czy „Design Forum 2010 – warsztaty projektowania z Alessandro Maccolinim (Centro Stile Alfa Romeo).

Opis projektu:
Renault Espace 2030
Wizja autonomicznego Renault na rok 2030. Pojazd kontynuuje długą tradycję Renault w tworzeniu przestronnych i komfortowych VAN-ów. Espace 2030 to przestronne wnętrze pozbawione zbędnych elementów, zwiększające komfort i poczucie przestrzeni. Pasażerowie mogą porozumiewa się siedząc na przeciwko siebie utrzymując kontakt wzrokowy i naturalny wymiar konwersacji. Wnętrze obłożone jest białą i fioletową skórą, utrzymując nowoczesny i wyrafinowany francuski styl. Elementy aluminium ozdabiają i zwiększają poczucie solidności. Kanapy umieszczone na ścianach pojazdu dają maksimum przestrzeni dla pasażerów, pokryte są również tzw. „memory foam”, czyli gąbką zapamiętującą swój naturalny kształt. Umożliwia to indywidualne dopasowanie się do każdego pasażera. Duży przeszklony dach zwiększa wizualną przestrzeń, a także wpuszcza do wnętrza dużo naturalnego światła. Może być ona również elektronicznie przyciemniona. Na bocznych wewnętrznych ścianach pojazdu umieszczone są duże ekrany, pozwalające cieszyć się multimediami, jak również posiadające funkcję „mood selection” która obejmuje serię klimatycznych obrazów do wyświetlenia. Ekrany potrafią także wyświetlać obraz otoczenia dzięki kamerom ukrytym na zewnątrz pojazdu. Drzwi otwierają się przeciwstawnie, a wraz z nimi „wyjeżdżają” kanapy dzielące się na pół i pozwalające pasażerom od razu opuścić pojazd. Dzięki technologii autonomicznej możliwe było również uprostrzenie konsoli środkowej. Znajdują się na niej tylko niezbędne elementy jak ekran OLED wyświetlające najważniejsze parametry podróży, oraz pozwalający na komunikację z pojazdem. Konsola obejmuje również wiele ukrytych schowków, które są już znakiem charakterystycznym wnętrz modeli Espace. W środkowej części podłogi przewidziano rozkładający się stolik do wykorzystania dla wszystkich pasażerów.

Marek Gajder

Notka biograficzna:
Witam, Mam 43 lata, wykształcenie wyższe i dla przyjemności w wolnym czasie rysuję samochody.

Opis projektu:
Chciałbym przedstawić mój pomysł na pojazd autonomiczny, który mógłby poruszać się zarówno po lądzie jak i po wodzie. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zapoznacie się Państwo z moją propozycją. Chciałbym przeprosić za jakość rysunków, ale powstały dzisiaj, tj. w ostatnim dniu kiedy można było zgłaszać projekty do Państwa konkursu. Z poważaniem – Marek Gajder

Marek Potrzebowski

Notka biograficzna:
Nazywam się Marek Potrzebowski i studiuję na kierunku Inżynieria Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice Krakowskiej. Ten kierunek wybrałem z pełną pasją i teraz nie jestem w stanie wyobrazić sobie siebie gdzieś indziej . Projektowanie to dla mnie coś więcej niż praca. To przede wszystkim tworzenie emocji zamkniętych w bryle. Kiedy szkicuję odprężam się i czerpię z tego ogromną radość. Znalezienie proporcji, idealny kształt, funkcjonalność, ergonomia itp. to wszystko jest fascynujące i sprawia, że człowiek nie jest wstanie doczekać się końcowego efektu. A wszystko zaczęło się na zajęciach z rysunku.

To właśnie tam dowiedziałem się o kierunku Inżynierii wzornictwa przemysłowego, którą teraz studiuję. Na Politechnice Krakowskiej mogę spełniać swoje marzenia związane budową samochodów i dowiedzieć się więcej o procesie ich tworzenia. Mam nadzieję, że to wydarzenie również wpisze się dużymi literami w moja historię i wniesie jeszcze więcej do mojego życia.

Opis projektu:
Przyszłość / Komfort/
Renault przyszłości to samochód inteligentny, autonomiczny, który jest ideą perfekcyjnego podróżowania. Projektowanie to stawianie nowych wyzwań i zadań, aby osiągać model idealny. Kolejnym krokiem w rozwoju motoryzacji jest auto, które dostarczy nas do miejsca pracy, rozrywki w sposób komfortowy. Nie musimy marnować czasu w korkach skupiając się na tym co dzieje się na drodze. To co czeka nas w niedalekiej przyszłości to maszyna, z którą będziemy się mogli komunikować przy pomocy wydawanych poleceń w formie elektronicznej. W przyszłości zapomnimy o kierownicy, zmianie biegów i o tym co do tej pory wymagało naszej dużej. To jest model idealny w kierunku, którego podążamy.

Nowy Renault to projekt auta, które jest inne niż wszystkie. To w nim zapominamy o pojęciu takim jak „cofanie”. W kierunku, w którym się poruszamy na przedniej części pojazdu zapalają się światła mijania, a w tylniej oświetlenie charakteryzujące tył pojazdu i odwrotnie. Gdy chcemy poruszać się w kierunku przeciwnym auto zmienia oświetlenia, koła tylnie zostają zblokowane. Rozwiązanie proste i wykorzystywane w np. pociągach pozwala zapomnieć o tradycyjnym wycofywaniu.

Siedząc naprzeciwko siebie, możemy spędzić przyjemnie czas w podróży z rodziną i znajomymi. Takie Auto to duża oszczędność czasu, którego tak bardzo nam brakuje.

Mateusz Tomiczek

Notka biograficzna:
Absolwent wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.
Obecnie prowadzi własną działalność projektową z zakresu wzornictwa oraz architektury, dzięki czemu mogę w wolnych chwilach rozwijać się w kierunku mojej życiowej pasji którą jest Cardesign.

Dodatkowo współpracuje z firmami wytwórczymi, dzięki czemu pracujemy nad szerokim zastosowaniem materiałów kompozytowych w wszelkiego rodzaju produktach.

Opis projektu:
Analizując współczesne problemy motoryzacji, oraz konfrontując je z globalnym rozwojem, nasuwa się nowa koncepcja mobilności. “Samochody elektryczne będą jak laptopy, po kilku latach użytkowania będą się nadawały się jedynie do wyrzucenia” powiedział pewien znany dziennikarz motoryzacyjny.
Tryb użytkowania samochodu można podzielić na wiele etapów. Eksploatacja mechaniczna, oraz eksploatacja czysto użytkowa. W koncepcie rozróżnia się te dwie kwestie, oraz proponuje koncepcje dwu elementowego pojazdu, gdzie kabina pasażerska stanowi ekskluzywny salon podłączony do zewnętrznego medium – jednostki napędowej. Możemy w zależności od potrzeb posiadać kilka kabin o różnej funkcji oraz kubaturze. Najdroższe oraz najbardziej uciążliwe do środowiska elementy do wyprodukowania, zawierają się w jednostce napędowej.
Dzięki takiemu rozwiązaniu w momencie kiedy mechanika podwozia ulegnie awarii w serwisie wymieniamy tylko podwozie, nie pozostawiając naszej intymnej części. Gwarantuje to oszczędność czasu oraz ogranicza się do jednej wizyty. Podwozie staje się mniej ingerencyjnym elementem, mechanicznie dostępnym tylko do autoryzowanych serwisów.

Michał Siewior

Notka biograficzna:
Absolwent Politechniki Krakowskiej wydziału architektury. Pasjonat motoryzacji. Pilot szybowca, Kierowca rajdowy. Motoryzacje jest dla mnie wielką pasją życiową, nie tylko szybkie pojazdy ale tez problemy związane z komunikacja rozwiązywane poprzez transport kołowy.

Opis projektu:
Podczas zeszłotygodniowej wizyty w Muzeum Mercedesa napotkałem na projekt Mercedesa w 111. Był to pierwszy pojazd od początku projektowany z myślą o bezpieczeństwie. Szef projektu zasugerował wtedy jeszcze początkującemu inżynierowi aby ten projektował pojazd wybiegając w przyszłości co najmniej 20 lat. Dla mnie pojazd autonomiczny to właśnie samochód , który będzie nam towarzyszył za 20 lat. Już teraz wiele młodych osób nie wykazuje zainteresowania motoryzacją traktując ją tylko jako środek transportu. Umiejętności kierowców też pozostawiają wiele do życzenia. Tym samym pojazd autonomiczny jest właściwym kierunkiem działania. Przedstawiony prze zemnie projekt jest przede wszystkim ELASTYCZNY. Z łatwością adaptuje się do przestrzeni miejskiej oraz wysokich prędkości autostradowych poprzez zmianę rozstawu osi oraz pozycji kabiny pasażerskiej. Wysiadanie z niego jest ułatwione poprzez duże unoszone drzwi stanowiące jednocześnie zadaszenie. Kabina posiada miejsca siedzące ustawione niczym przy okrągłym stole. Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą komend głosowych. Dodatkowo napęd elektryczny z silnikami umieszczonymi bezpośrednio w kołach. Właśnie w tej elastyczności dopatrywał bym funkcji pojazdu przyszłości.

Michał Śledź

Notka biograficzna:
Mam na imię Michał, mam 22 lata. Jestem całkowicie początkującym projektantem, a Quaria jest moim pierwszym zaprojektowanym pojazdem. Interesuję się również efektami wizualnymi w filmach fabularnych.

Opis projektu:
azwa modelu samochodu to Quaria. Pochodzi ona z połączenia włoskich słów Aqua czyli woda oraz Aria, czyli powietrze.
Samochód jest inspirowany naturą, a w szczególności rekinem.
Quaria jest autonomicznym pojazdem przyszłości.

Przepraszam, że projekt posiada więcej niż 5 stron, ale chciałem przedstawić pojazd w formie katalogu.

Nikodem Drąg

Notka biograficzna:
Nikodem Drąg
Urodzony 15/10/1995 r. w Rzeszowie
Student, początkujący projektant
Inżynieria Wzornictwa Przemysłowego, II rok Politechnika Krakowska Wiele różnych hobby ale tylko jedna pasja- samochody.

Opis projektu:Renault Volanta
Czym różni się samochód autonomiczny od zwykłego samochodu? Oprócz tej dość oczywistej różnicy jaką jest brak kierowcy jest jeszcze jedna, bardzo ważna- odczucia pasażera.

Na początku wygląd. Nie chodzi o to żeby wymyślić jak najbardziej skomplikowaną bryłę i napakować do samochodu jak najwięcej nowoczesnych gażdzetów, Chodzi o to, że widząc taki pojazd i wsiadając do niego powinniśmy czuć, że to jest coś nowego. Samochód autonomiczny powinień sprawić, że pasażer od razu będzie wiedział, że to jest wyjątkowa maszyna.

Brak kierownicy stwarza nowe możliwości, o których dawniej ludzie mogli tylko pomarzyć. Żyjemy w czasach w któych każdy gdzieś biegnie. Samochód autonomiczny daje nam czas, którego tak bardzo potrzebujemy. Jadąc takim pojazdem możemy zająć się sobą. Możemy obejrzeć film z żoną albo bajkę z dzieckiem. Możemy zamknąć oczy i posłuchać muzyki albo po prostu się przespać.

Renault Volanto to elektryczny samochód autonomiczny. Prosta bryła, zachowująca duszę Renault połączona z futurystycznym wyglądem. Wygodne fotele, przyjemne wnętrze i nowoczesne podejście do podstawowych (oraz dodatkowych) funkcji zwykłego samochodu pozwalają w stu procentach korzystać z możliwości, które daje nam brak kierownicy.

Patryk Podolak

Notka biograficzna:
Nazywam się Patryk Podolak i aktualnie jestem studentem Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałczu. Swoje zainteresowania wzornictwem i sztukami plastycznymi rozwijam już od dziecka. Zainteresowałem się z konkursem Renault dzięki mojemu bratu, który aktualnie jest studentem wzornictwa przemysłowego na specjalizacji projektowania środków transportu. Jest to moja pierwsza próba podjęcia tego rodzaju tematu. Pomimo braku specjalistycznego wykształcenia staram się na bieżąco śledzić rynek motoryzacyjny i doskonalić swoje umiejętności manualne. Regularnie uzupełniam również wiadomości z zakresu modelowania i form prezentacyjnych czego owocem jest projekt zgłoszony do konkursu. Na co dzień zajmuję się sportem i rekreacją, podejmuję obecnie studia trenerskie z którymi wiążę swoją przyszłość zawodową. Lubię aktywnie spędzać czas, chodzić po górach, jeździć na rowerze, grać w piłkę nożną i pływać.

Opis projektu:
Renault Gondolier to koncepcja autonomicznego samochodu turystycznego. Pomysł na tego rodzaju transport wiąże z ciągle rozwijającym się rynkiem turystycznym na świecie. Głównym założeniem było stworzenie prestiżowego pojazdu umożliwiającego nieśpieszne podróżowanie o charakterze turystycznym. Inspiracją stylistyki pojazdu stały się klasyczne formy transportu turystycznego, dorożki i słynne weneckie gondole. Odwołania do tego typu pojazdów sprawiły że detale zewnętrza nabrały charakteru retro, określającego całą formę pojazdu. Tego typu zabieg ma na celu idealne wpasowanie pojazdu w staromiejski klimat europejskich miast. Wnętrze stanowi prosty kompromis między wzornictwem i funkcjonalnością, fotele zostały skierowane ku sobie i przesunięte na osi pojazdu tak aby możliwe było jednoczesne podziwianie widoków i kontakt wzrokowy podróżujących. System sterowania pojazdem miałby nawiązywać do współczesnych smartfonów, dzięki czemu stałby się przyjazny i łatwy w obsłudze. Elementem wyróżniającym na tle obecnych rozwiązań są wymienne akumulatory, eliminujące konieczność postoju na ładowanie baterii. Koncepcja sugeruje kilka unikalnych rozwiązań zapewniających większy komfort podróży, nożycowo otwierane drzwi, fotele zwrócone ku sobie i panoramiczny dach o zmiennej przeźroczystości to tylko niektóre z rozwiązań które sprawiają że podróż o charakterze turystycznym może nabrać zupełnie nowego znaczenia.

Paweł Makowski

Notka biograficzna:
Twórca, wynalazca, projektant, wizjoner.

Opis projektu:
Opis w pliku pdf.

Piotr Krzyczkowski

Notka biograficzna:
Piotr Krzyczkowski – absolwent Wydziału Architektury w Warszawie, obecnie student Transportation and Automotive Design w Mediolanie.
Od dziecka zarażony pasją do motoryzacji. Interesuje się innowacjami w świecie samochodów oraz starszymi autami, którymi uwielbia jeździć w wolnych chwilach. Ponadto interesuje się designem i architekturą.

Opis projektu:
Renault Twinomous- to małe auto, wymiarami zbliżone do obecnego modelu Twingo.
Concept przeznaczony jest dla 4 dorosłych osób. Głównym hasłem w projekcie był „kontrast”.
Auto dzięki gabarytom i pojemnej kabinie sprawdza się w mieście, a zastosowany zewnętrzny materiał i rozwiązania techniczne sprawiają, że prezentowany pojazd może zjechać z utwardzonej nawierzchni. W momencie wybrania trybu Crossover auto zwiększa prześwit, a na błotnikach wykonanych z ekologicznych ( przetworzonych) materiałów tworzą się wzory nawiązujące do logo francuskiego producenta. Dwukolorowa, zróżnicowana karoseria również nawiązuje do głównego hasła pomysłu. Stylizacja auta jest synteza najnowszych prądów stylizacyjnych marki Renault. Bardzo ważnym czynnikiem było jak najpojemniejsze zagospodarowanie powierzchni wewnątrz pojazdu. Dzięki silnikom elektrycznym w kołach małe auto stało się bardzo przestrzenne. Przednie fotele są obracane w zależności od trybu jazdy, wnętrze pojazdu inspirowane było parametryczną architekturą oraz futurystycznymi środkami transportu. Przy projekcie kierownicy główną inspiracją był pad do konsoli- nie jest ona przymocowana do deski rozdzielczej, działa radiowo, w trybie autonomicznym.

Sebastian Szymkowiak

Notka biograficzna:
Inżynier IT. Ojciec 7 miesięcznego synka. Ulubiony film: Whitnail i ja. Jeździłbym Renault 5 Turbo na wakacje do Le Mans i wygrywał wszystkie wyścigi. Uwielbiam słodkie gofry i modele aut w skali 1:24

Opis projektu:
Auto w pełni autonomiczne. W stylistyce nawiązuje do kropli wody. Bez wody nie ma życia i żadnego żywego organizmu. Środek w pełni automatyczny – stąd brak pokręteł i przycisków na konsoli i tablicy. Wszystko jest ekranem dotykowym.

Wojciech Pijanowski

Notka biograficzna:
Witam serdecznie,
jestem studentem na Politechnice Gdańskiej. Mój kierunek nauki „Mechanika i Budowa Maszyn” jest niewiele spokrewniony z projektowaniem samochodów, jednakże realizowana specjalność związana z pojazdami daje mi odrobinę pojęcia w tej materii. Mieliśmy możliwość uczęszczania na wykłady z wzornictwa przemysłowego.
Od najmłodszych lat moją pasją była motoryzacja. W dzieciństwie fascynował mnie głównie design limuzyn. Zawsze uwielbiałem szkicować w szczególności aerodynamiczne profile. Na mój samochód Renault Clio zdecydowałem się ze względu na stylizację oraz jego osiągi przy małej masie.

Opis projektu:
Przedstawiony przeze mnie w projekt przedstawia moje zapatrywanie na najbliższą przyszłość motoryzacji. Niewątpliwie gdy go tworzyłem to chciałbym mieć ze sobą zaczarowany ołówek i jak bajce odjechać nowiutkim samochodem na koniec świata.
Moja koncepcja oparta jest na niesamowitym Renault Talismanie, który wywarł w zeszłym roku na mnie ogromne wrażenie i zerwał całkowicie z wizerunkiem stylizacji awangardowej i trochę dziwnej w ostatniej dekadzie Renault. Chcąc podążać drogą ostatniego nurtu projektowania samochodów Renault starałem odszukać i uwydatnić najciekawsze elementy stylistyczne, próbując wybiec nieco w przyszłość w dziedzinie rozwiązań technologicznych.
Auto posiada zdolność autonomicznej jazdy, jednakże istnieje możliwość ingerencji w jego prowadzenie. W swojej koncepcji swoją główną uwagę poświęciłem ergonomii użytkowania pojazdu. Jeżeli kierowca ceni sobie niezależność i funkcjonalność to będzie idealnie współpracująca maszyna. Nowoczesne systemy sterowania umożliwiają nam usprawnienie obsługi naszych automobili, a nieustanny postęp daje coraz większe pole popisu dla projektantów.
Swój projekt przedstawiłem w formie ręcznie wykonanych 5 rzutów pojazdu, z krótkim opisem pod każdym jednym z nich. Osobiście uważam, że każda koncepcja zaczyna się od kartki papieru, a zarówno inżynier jak i projektant inspirację może znaleźć w całym otaczającym jego świecie i często szybko musi utrwalić swoje myśli – jak nie przez szkic.
Projekt mojego pojazdu nie jest tak doskonały, ale spróbować zawsze można chociażby dlatego aby przekonać się na ile Nas stać.
Pozdrawiam cały zespół Renault