Renault wraz z 28 ministrami transportu z Unii Europejskiej uczestniczy w inicjatywie stworzenia ram prawnych służących promocji pojazdów autonomicznych. Renault prezentuje demonstracyjny samochód autonomiczny Renault ESPACE Autonomous Drive, skonstruowany na bazie seryjnego modelu ESPACE.

Amsterdam – Renault miało okazję zaprezentowania nowo powstających technologii jazdy autonomicznej przed wybraną grupą europejskich polityków. Ministrowie transportu z 28 krajów Unii Europejskiej przyjechali do Amsterdamu, aby podpisać Amsterdamską Deklarację na rzecz Pojazdów Autonomicznych.

Renault, jako firma odgrywająca kluczową rolę w programie „Nowa twarz francuskiego przemysłu”, we współpracy z partnerami, organami ustawodawczymi i innymi producentami aktywnie wspiera proces kształtowania obowiązujących przepisów ruchu drogowego, aby promować bezpieczną jazdę pojazdami autonomicznymi, a także budować przewagę konkurencyjną europejskich producentów w tej nowej dziedzinie technologii.

„Rozpoczynamy nowy rozdział wykorzystywania potencjału pojazdów autonomicznych na drodze. Renault ma przyjemność ściśle współpracować z partnerami z branży, konkurencją i ustawodawcami, aby zapewnić bezpieczną i bezstresową przyszłość uczestnikom ruchu drogowego” – powiedział Rémi Bastien z Aliansu Renault-Nissan, kierujący działem technologii jazdy autonomicznej.

Demonstracyjne pojazdy autonomiczne Renault

Renault zaprezentowało trzy demonstracyjne samochody Renault ESPACE Autonomous Drive, które były już testowane przez kilkaset godzin w warunkach zwykłego ruchu na europejskich drogach. Możliwości, jakimi dysponują te pojazdy, pomagają zilustrować wizję Renault przedstawioną po raz pierwszy w prototypie Next Two w 2014 r.

Autonomiczna jazda dla wszystkich

Celem Renault jest wprowadzenie na rynek pojazdów autonomicznych do 2020 r. Producent chce jako pierwszy zaoferować technologię „eyes-off/hands-off” („bezwzrokowo/bez użycia rąk”)
w pojazdach produkowanych na masową skalę w przystępnej cenie. Technologia ta ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze oraz komfortu jazdy, a także umożliwić kierowcy optymalne wykorzystanie czasu spędzanego w samochodzie.

Przez ponad 50 lat Renault aktywnie pracowało nad poprawą bezpieczeństwa na drodze. W ponad 90% przypadków wypadki są następstwem błędu człowieka, a zaawansowane systemy wspomagające kierowcę są rozwijane przez Renault z myślą o zmniejszeniu liczby wypadków. Postępy poczynione przez Renault w tej dziedzinie pozwoliły w ciągu ostatnich 15 lat ograniczyć liczbę poważnych lub śmiertelnych wypadków z udziałem samochodów marki Renault we Francji o 80%. Autonomiczna jazda to kolejny krok na drodze do poprawy bezpieczeństwa drogowego.

Dzięki możliwości przejścia w tryb autonomiczny w najbardziej monotonnych lub uciążliwych fazach podróży – np. w czasie jazdy autostradą lub w korku – prowadzenie samochodu staje się mniej stresujące i bardziej komfortowe. Kierowca może jednak w każdej chwili przejąć kontrolę nad pojazdem i w pełni czerpać przyjemność z jazdy.

Po 2020 r. kierowcy będą mogli stopniowo optymalizować czas, korzystając w sprzyjających okolicznościach z pokładowych systemów łączności, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i obowiązującymi przepisami.