Nie wiadomo jeszcze ile młodych kobiet zgłosi swoje prace do konkursu na zaprojektowanie samochodu autonomicznego, ale wiadomo, że pasja do projektowania i pasja do samochodów nie zna płci. Świat coraz bardziej wymyka się stereotypom. Konkurs Renault Passion for Design & Innovation potrwa do 31 maja.

Kobiety projektantki odgrywają znaczącą rolę w dyrekcji designu Renault. Jedną z kluczowych postaci odpowiedzialnych za zaprojektowanie niezwykle popularnego obecnie modelu Renault Captur była Magali Gouraud-Borgers.

Konkurs Renault

Projekt konkursowy powinien być wizualizacją graficzną modelu samochodu autonomicznego, czyli auta samosterowalnego, nazywanego też „autem bez kierowcy”. Do udziału zaproszeni są wszyscy, w szczególności młodzi projektanci oraz studenci wzornictwa, architektury i innych pokrewnych kierunków. Aby wziąć udział w konkursie należy do 31 maja przesłać projekt samochodu autonomicznego za pośrednictwem formularza konkursowego dostępnego na stronie renaultpassion.pl.

Czterech spośród pięciu finalistów wybierze jury, składające się m.in. z takich osobistości jak Dyrektor Designu Zewnętrznego Renault, Anthony Lo, fotografka Lidia Popiel, projektantka marki Bizuu Zuzanna Wachowiak, projektant pojazdów i wykładowca Wojciech Sokołowski czy twórca plakatów, ilustracji i okładek Andrzej Pągowski. Piątego finalistę wybiorą internauci, głosując na swoich faworytów za pomocą sondy na stronie internetowej konkursu.

Trzy najlepsze projekty zostaną nagrodzone 7 września podczas WAWA DESIGN FESTIWAL w Soho Factory. Autor najlepszego projektu otrzyma 10 tys. złotych oraz samochód Renault Espace lub Talisman do testu na okres 2 tygodni. Zdobywca drugiego miejsca – 5 tys. złotych oraz Renault Espace lub Talisman na tydzień, a projektant trzeciego nagrodzonego projektu otrzyma 2 tys. złotych oraz Renault Megane GT na weekend. Statuetki osobiście wręczy laureatom przewodniczący jury Anthony Lo, Dyrektor Designu Zewnętrznego Renault.

Co powinien mieć samochód autonomiczny?

Obecnie flota prototypów samochodów autonomicznych Renault przechodzi testy na drogach publicznych, co stanowi zapowiedź wprowadzenia takich systemów do produkcji. Dla projektu budowy samochodu autonomicznego najważniejsze są przede wszystkim systemy „Eyes-off” – kiedy kierowca nie musi patrzeć na drogę podczas jazdy, oraz „Hands-off” – kiedy kierowca nie musi trzymać rąk na kierownicy. W ten sposób kierowca w trakcie jazdy może zając się innymi rzeczami niż prowadzenie samochodu.

W trybie autonomicznym pojazd powinien stale skanować swoje otoczenie. Aby to osiągnąć prototyp Renault Espace wyposażony jest w sześć typów czujników: czujniki ultradźwiękowe, cztery kamery cyfrowe krótkiego zasięgu, cztery radary narożne średniego zasięgu, trzy skanery laserowe z ultra szerokim polem widzenia, kamera przednia o trzech ogniskowych oraz

radar dalekiego zasięgu. Dzięki takiemu wyposażeniu pojazd potrafi w czasie rzeczywistym wykrywać i rozpoznawać wszystkie otaczające go obiekty. Automatycznie utrzymuje się na środku pasa i dostosowuje odległość od poprzedzającego go pojazdu. Renault planuje wprowadzić na rynek samochody autonomiczne w 2020 roku.