Samochody autonomiczne

Alians Renault-Nissan w ciągu najbliższych czterech lat wprowadzi na rynek ponad 10 pojazdów z napędem autonomicznym. Do 2020 r. gama pojazdów wyposażonych w autonomiczne funkcje pojawi się na rynkach w Stanach Zjednoczonych, Europie, Japonii i Chinach. Technologia będzie montowana w popularnych, produkowanych na masową skalę samochodach w przystępnych cenach. Wprowadzając technologie autonomicznej jazdy Alians Renault-Nissan dąży do realizacji podwójnego celu, jakim jest zerowa emisja spalin oraz brak ofiar wypadków na drogach. Przewiduje się, że napęd autonomiczny ograniczy błędy popełniane przez kierowców, które są przyczyną nawet 90% zdarzeń skutkującymi ofiarami śmiertelnymi.

innowacje1W roku 2016 zadebiutują pojazdy wyposażone w funkcję kontroli jazdy na jednym pasie, która umożliwi samochodom autonomiczną, jazdę autostradami, także w warunkach wzmożonego ruchu wymagającego częstego zatrzymywania się. W 2018 r. Alians Renault-Nissan zaprezentuje pojazdy z funkcją kontroli jazdy na wielu pasach, pozwalającą na autonomiczne pokonywanie zagrożeń i zmianę pasa podczas jazdy autostradą. Natomiast w roku 2020 technologię „autonomii na skrzyżowaniach”, umożliwiającą poruszanie się po miejskich skrzyżowaniach i w ruchu o dużym natężeniu bez angażowania kierowcy.

Pod koniec tego roku Alians wprowadzi na rynek nową aplikację motoryzacyjną przeznaczoną do urządzeń mobilnych, która umożliwi zdalną interakcję z pojazdem.
W przyszłym roku pojawi się pierwszy „Alliance Multimedia System”, oferujący nowe funkcje multimedialne i nawigacyjne, udoskonaloną integrację ze smartfonami oraz bezprzewodową aktualizację map. W 2018 r. platforma Alliance Connectivity & Internet of Things zacznie obsługiwać nową funkcję Virtual Personal Assistant dla klientów indywidualnych i biznesowych.

Wszystkie elementy technologii napędu autonomicznego Aliansu będą dostępne na życzenie kierowcy. Dodatkowo w najbliższych latach Alians udostępni pakiet nowych aplikacji łącznościowych, które ułatwią użytkownikom śledzenie na bieżąco informacji dotyczących pracy, kanałów rozrywki i sieci społecznościowych.

NEXT TWO

Innowacje leżą w centrum strategii marki Renault. Z tą myślą inżynierowie marki stworzyli projekt samochodu autonomicznego. Prototyp NEXT TWO ucieleśnia wizję Renault samochodu z autopilotem, tak jak może on wyglądać w 2020 roku dzięki połączeniu automatycznej jazdy i mobilnych technologii, pozwalających na rozpoznawanie otoczenia. NEXT TWO podczas jazdy w korku z prędkością do 30 km/h po drodze ekspresowej uwalnia kierowcę od konieczności prowadzenia samochodu, dając mu tym samym czas na inne zajęcia. Mobilne technologie pozwalają lepiej wykorzystać odzyskany czas dzięki nowym usługom, takim jak wideorozmowa, zakupy on-line, informacje turystyczne itd. Użytkownicy mają więc zapewniony dostęp z wnętrza samochodu do wszystkich funkcjonalności, z których korzystają w domu lub biurze.  W samochodzie NEXT TWO występuje także funkcja w pełni automatycznego parkowania, która umożliwia zaparkowanie samochodu bez udziału człowieka, od wyszukania miejsca po manewr parkowania na odpowiednio przystosowanych parkingach.

Nowoczesne technologie Renault w modelach seryjnych

MULTI-SENSE i 4CONTROL

innowacje2W nowych modelach Renault zastosowano zaawansowany technologicznie system Multi-Sense, zaprojektowany specjalnie dla zwiększenia komfortu podróżowania kierowcy i pasażerów. Multi-Sense jest jedynym tego rodzaju systemem sterującym i koordynującym działanie technologii pokładowych w celu zapewnienia unikalnej przyjemności prowadzenia poprzez dostosowanie parametrów samochodu do upodobań kierowcy. Wpływa on na działanie systemu 4Control (4 koła skrętne), elektronicznie sterowanych amortyzatorów, układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów EDC, a także na wygląd i ustawienia instrumentów pokładowych, brzmienie silnika i oświetlenie ambientowe wnętrza. System Multi-Sense dostraja wszystkie systemy pokładowe do upodobań kierowcy. W zależności od swoich potrzeb może on wybrać bardziej sportową, komfortową lub ekonomiczną jazdę. Multi-Sense jest połączony z technologią 4Control zapewniającą wyjątkową zwrotność przy niskiej prędkości i idealne trzymanie się drogi przy dużej szybkości.

ZAAWANSOWANE SYSTEMY WSPOMAGANIA PROWADZENIA (ADAS)

innowacje3Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) wspomagają kierowcę poprzez dostarczanie mu w czasie rzeczywistym informacji o otoczeniu jego pojazdu. Pod względem technicznym system składa się z 2 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych i 1 radaru. Elementy te służą zbieraniu informacji, które są następnie kojarzone ze sobą i przetwarzane w czasie rzeczywistym przez moduły elektroniczne. Po przetworzeniu, informacje są przesyłane do siłowników, takich jak elektryczne wspomaganie kierownicy, do modułu silnika czy tez do układu ESC (Electronic Stability Control).

Kierowca zyskuje dzięki temu wspomaganie podczas wykonywania manewrów lub prowadzenia pojazdu: Easy Park Assist (automatyczne parkowanie), ACC (automatyczna regulacja prędkości), distance warning (ostrzeganie o przekroczeniu bezpiecznej odległości między pojazdami), over speed prevention with trafic sign recongnition (ostrzeganie o nadmiernej prędkości z rozpoznawaniem znaków drogowych). Wszystkie wyżej wymienione nowości technologiczne znalazły zastosowanie w nowych modelach Espace, Talisman.

HYBRID ASSIST – zużycie paliwa na najwyższym poziomie w segmencie

Wraz z wprowadzeniem w 2016 roku oferty Hybrid Assist, łączącej silnik wysokoprężny z napędem elektrycznym, Renault postawiło sobie za cel uzyskanie pozycji lidera w zakresie niskiego zużycia paliwa w segmencie C dzięki technologii odzyskiwania energii podczas faz zwalniania i hamowania. Technologia ta, niewymagająca baterii wysokonapięciowej, doskonale wpisuje się w naszą strategię oferowania przystępnych cenowo technologii jak największej liczbie osób. Pod koniec 2016 roku oferta Hybrid Assist pojawi się dla modelu SCÉNIC, a na początku 2017 roku dla modeli MÉGANE i MÉGANE Grandtour.

R-LINK 2 – centrum sterowania usługami mobilnymi z ekranem dużego formatu

innowacje5System R-LINK 2, stanowiący istotny element designu wnętrza wpływający jednocześnie na komfort i doznania z jazdy, umożliwia obsługę różnych systemów pojazdu (multimedia, nawigacja, telefon, radio, MULTI-SENSE, systemy wspomagające prowadzenie, 4CONTROL) i staje się centrum sterowania. Jego ekran o przekątnej 7” (w układzie poziomym) lub o przekątnej 8,7” (w układzie pionowym) zwraca uwagę doskonałą grafiką zaprojektowaną specjalnie z myślą o użytkowaniu w samochodzie. Sześć zapisanych w pamięci systemu profili użytkownika pozwala za pomocą jednego kliknięcia przywrócić ulubione ustawienia stylu jazdy i komfortu.

Nowy SCÉNIC – jeszcze więcej innowacji w celu poprawy bezpieczeństwa

Renault wyposażył swoje najnowsze modele w technologie ostrzegania i ochrony w celu zapewnienia najwyższego poziomu aktywnego bezpieczeństwa.

Nowy SCÉNIC wprowadza 3 nowości w gamie Renault: system utrzymywania pasa ruchu (Lane Keeping Assist), aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych (Active Emergency Braking System with pedestrian detection) oraz system wykrywania zmęczenia kierowcy (Fatigue detection).

Montowany seryjnie aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, unikalny w segmencie

Nowy SCÉNIC, nowość w segmencie kompaktowych vanów, jest wyposażony w aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych (AEBS: Active Emergency Braking System) – system wspomagania pozwalający na aktywne hamowanie awaryjne w przypadku wykrycia pieszego. Funkcja ta jest dostępna w zakresie prędkości od 7 do 60 km/h. Aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych pozwala na:

  • analizowanie otoczenia pojazdu – wykrywanie pieszych, stojących lub poruszających się oraz przewidywanie ich trasy,
  • ostrzeżenie (wizualne i dźwiękowe) kierowcy w sytuacji grożącej kolizją z pieszym,
  • automatyczne uruchomienie hamowania aż do całkowitego zatrzymania pojazdu w przypadku zagrożenia zderzeniem z pieszym, o ile alarmy ostrzegające kierowcę nie są wystarczające.

System opiera się na danych pochodzących z dwóch czujników bazujących na odmiennych technologiach: przedniej kamery i radaru, zainstalowanych we wspólnej obudowie i umieszczonych na przedniej szybie, za lusterkiem wstecznym.

Oprócz aktywnego systemu wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych Nowy SCÉNIC jako pierwszy samochód marki Renault, proponuje:

  • System utrzymywania pasa ruchu (LKA/Lane Keeping Assist – dostępny w zależności od kraju): działający w zakresie prędkości od 70 do 160 km/h. W przypadku przekroczenia linii system ten oddziałuje na układ kierowniczy i pomaga utrzymać odpowiedni tor ruchu samochodu.
  • System wykrywania zmęczenia kierowcy (Fatigue detection warning).

innowacje4Nowy SCÉNIC otrzymuje również wszystkie najważniejsze systemy wspomagające prowadzenie oferowane na rynku i dostępne w Nowym Espace, Talismanie i w Nowym Megane. Wszystkie systemy ADAS są aktywowane za pośrednictwem R-LINK 2. Ich rola polega na:

  • podnoszeniu bezpieczeństwa: aktywny regulator prędkości (ACC, od 50 do 160 km/h), aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS). W Nowym SCÉNIC AEBS działa również przy niskich prędkościach, w zakresie od 7 do 160 km/h;
  • ostrzeganiu: system kontroli pasa ruchu (LDW) w Nowym SCÉNIC z alarmem dotykowym (drgania kierownicy zamiast alarmu dźwiękowego), system kontroli bezpiecznej odległości, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli martwego pola w lusterkach;
  • ułatwianiu prowadzenia: kamera cofania, adaptacyjne światła drogowe, system wspomagania parkowania przód/tył/bok i system wspomagania parkowania „Easy Park Assist” (parkowanie bez dotykania kierownicy).

WIDEO – SYSTEM ADAS